Nekpijn? Deze oefeningen helpen!

Deel dit artikel:

Naast rug- en schouderklachten is nekpijn een van de meest voorkomende klachten. Vaak ontstaat het door spanningen, overbelasting of een verkeerde beweging of houding. Met bepaalde yogahoudingen kun je gewone nekpijn verlichten, maar ook voorkomen!

Blijf bewegen

Gewone nekpijn kan plotseling of geleidelijk ontstaan. De pijn is hevig of zeurend. Hoewel de pijn een belemmering kan zijn voor je dagelijkse bezigheden, is het juist belangrijk om gewoon te blijven bewegen. Buig bijvoorbeeld je hoofd tien keer naar voren en naar achteren en draai je hoofd naar links en rechts. Herhaal dit een paar keer per dag. Ook effectief zijn yogahoudingen omdat ze helpen de nekspieren te ontspannen. De oefeningen hieronder kun je gewoon thuis uitvoeren.

Let op: in de meeste gevallen gaat nekpijn vanzelf over, maar bij een op de zeven mensen duren de klachten langer dan zes maanden. Dan is er sprake van chronische nekpijn.

Child’s pose

Stap 1: kniel neer op een mat met je knieën op heupwijdte. Plaats daarna je billen op je hakken. Zorg ervoor dat je grote tenen elkaar raken. Je plaatst je benen dus in een soort van driehoekje.
Stap 2: haal diep adem en breng je bovenlichaam naar voren. Probeer hierbij je hoofd en nek te rekken. Plaats je armen recht naar voren.
Stap 3: houd deze positie een een halve minuut aan en probeer normaal adem te halen. Ga op de inademing weer rechtop zitten. Adem uit als je weer in de normale zitpositie zit.

Cow to cat stretch

Stap 1: plaats je handen en knieën op de vloer. Zorg ervoor dat je knieën ter hoogte van je heupen staan en je armen onder je schouders.
Stap 2: maak je rug op de inademing hol en kijk omhoog. Je buik is hierbij ontspannen.
Stap 3: op de uitademing maak je je rug bol en buig je je hoofd naar beneden.

Herhaal deze oefening tien keer.

Bron | Thuisarts.nl