Déze natuurlijke middeltjes helpen tegen menstruatiekramp

Deel dit artikel:

Iedere maand zien we er weer tegenop; die vervelende menstruatiepijn. Soms is de pijn zo erg dat het je zelfs belemmert in je dagelijkse bezigheden. Gelukkig zijn er een aantal natuurlijke middeltjes die de pijn wat kunnen verzachten.

Want om nou iedere maand een hele berg pijnstillers te slikken…

Prostaglandinen

Hoewel we nooit echt naar onze menstruatie uitkijken, maken die bijkomende krampen het altijd nog een stukje erger. Sommige vrouwen hebben er meer last van dan anderen. De buikkramp wordt namelijk veroorzaakt door hormonen in je baarmoeder, prostaglandinen genaamd. Deze hormonen stimuleren het samentrekken van je baarmoeder, en dat is wat die verschrikkelijke kramp veroorzaakt. De ene vrouw maakt meer prostaglandinen aan dan de ander, waardoor zij vaker last hebben van kramp.

In balans houden

Prostaglandinen raken niet alleen in disbalans door de menstruatie, maar ook door anticonceptie, stress, ouderdom en een teveel aan suiker. De prostaglandinen zijn ook de boosdoener wanneer het aankomt op bijkomende misselijkheid, hoofdpijn, en rugpijn. Niet echt fijn dus, die hormonen! Het belangrijkste is daarom deze hormonen in balans te houden.

Gezond dieet

Hoe kun je dat dan het beste doen? Met name je dieet heeft er veel mee te maken. Gezonde voedingsstoffen zoals magnesium, calcium en omega 3-vetzuren helpen allemaal je hormonen in balans te houden. Omega 3 zit bijvoorbeeld veel in vis, en calcium kun je halen uit zuivelproducten, bladgroenten, kaneel en amandelen. Ook papaya’s zouden helpen tegen menstruatiekrampen, omdat deze veel caroteen en vitamine C bevatten. Dingen die je in ieder geval beter kunt vermijden zijn cafeïne, frisdrank, alcohol en suiker.

Wat ook helpt

Is het al te laat en is de buikkramp al begonnen? Dan kunnen deze dingen de pijn verzachten:

  • Een warm bad.
  • Leg je benen opzij in plaats van languit.
  • Masseer je onderbuik lichtjes, ook richting je onderrug.
  • Drink warme dranken. De warmte zorgt voor een betere bloedtoevoer naar je huid, waardoor deze ontspant. Met name gemberthee is ontzettend goed voor je, omdat deze ontstekingsremmend werkt.
  • Een warme kruik op je onderbuik. Als je geen kruik hebt, kun je ook een lege fles vullen met heet (niet kokend) water. Let er wel op dat je de fles in een doek wikkelt voor je hem op je buik legt!
  • Endorfine helpt ook tegen pijn. Endorfine komt vrij tijdens het sporten en seks. Toch maar even van die bank afkomen dan…?
  • Ademhalingsoefeningen helpen om stress te verminderen. En hoe minder stress, hoe beter de prostaglandinen in balans blijven.

Bron | Bedrock.nl, Healthline.com
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.