Op een natuurlijke manier door de menopauze: de beste tips

Deel dit artikel:

menopauzeWist je dat er natuurlijke middelen zijn om opvliegers, nachtzweten en andere kwaaltjes die bij de overgang komen kijken te verhelpen? Marilyn Glenville geeft in haar boek Op een natuurlijke manier door de menopauze bruikbare tips hoe je zonder medicatie, maar bijvoorbeeld door de juiste voeding, je hormonen in balans houdt tijdens de overgang.

Marilyn Glenville, een deskundige op het gebied van gezonde voeding voor vrouwen, zegt in haar boek: “Door de juiste keuzes te maken kan de overgang voor de vrouw een fase zijn om tot ontplooiing te komen en te genieten van een optimale gezondheid.” Maar wat zijn die juiste keuzes? Het begint volgens Glenville allemaal met het juiste voedingspatroon, want dit vormt de basis van je gezondheid.

Twaalf-stappen-hormoonbalansdieet

Glenville heeft daarom een twaalf-stappen-hormoonbalansdieet ontworpen. Deze helpt de gewichtstoename, symptomen van de menopauze en ziektes te bestrijden.

Fyto-oestrogenen

De eerste stap van het dieet is het opnemen van fyto-oestrogenen in je voeding. Dit zijn plantaardige voedingsmiddelen die als een oestrogeen kunnen werken en een hormoonbalancerend effect hebben op het lichaam. Denk hierbij aan peulvruchten en sojaproducten maar ook aan lijnzaad.

Omega 3-vetzuren en antioxidanten

Eet meer omega 3-vetzuren. Wat veel vrouwen zien als een symptoom van de menopauze, kan ook worden veroorzaakt doordat ze onvoldoende vetzuren binnenkrijgen. Ook moet je meer groente en fruit eten. Deze bevatten antioxidanten die veroudering tegengaan. Wil je experimenteren met verschillende groentes of fruit? Maak dan een smoothie die rijk is aan fruit of een soep die boordevol verschillende groentes zit!

Ongeraffineerde koolhydraten

Vervang geraffineerde koolhydraten met ongeraffineerde koolhydraten. Deze leveren meer waardevolle voedingsstoffen en geven je de hele dag door energie, waardoor de schommelingen in de bloedsuikerspiegel kunnen worden voorkomen.

Eet meer vezels. Ze zijn niet alleen goed voor de stofwisseling, maar houden ook het cholesterolgehalte onder controle en herstellen de bloedsuikerbalans. Vermijd voedingsmiddelen die chemicaliën bevatten. Kijk vooral uit voor kunstmatige zoetstoffen. Ook doe je er goed aan om het gebruik van cafeïne te stoppen of te verminderen. Deze stof kan de overgangssymptomen verergeren. Minder of geen alcohol drinken is ook beter voor het lichaam.

Verouderingsproces vertragen

Ook staan er verschillende tips in het boek om het verouderingsproces te vertragen. Het belangrijkste is volgens Glenville om de bloedsuikerspiegel op peil te houden. Sla dus geen menopauzemaaltijden over en zorg ervoor dat je genoeg eiwitten binnen krijgt. Hierdoor zullen de opvliegers en het nachtzweten afnemen. Je zult merken dat je veel meer energie hebt. Ook doe je er goed aan om voedingsmiddelen te eten met veel antioxidanten.

Kruidenmiddel

Toch nog last van opvliegers? Neem dan vitamines en mineralen in en neem een kruidenmiddel dat bestaat uit engelwortel, zilverkaars, monnikspeper, salie en mariadistel speciaal voor de opvliegers en het nachtzweten.

Zorg voor voldoende slaap zodat je lichaam genoeg melatonine aan kan maken. Dit stofje schijnt het verouderingsproces ook te vertragen. En kom vaker in beweging! Studies tonen aan dat regelmatig wandelen het verouderingsproces aanzienlijk kan vertragen.

Bestel het boek voor €24,95 bij Bol.com. Deltas Centrale Uitgeverij, ISBN 9789044731804