Nachtelijk snacken is nóg ongezonder dan je misschien dacht

Deel dit artikel:

’s Nachts snacken is nooit een goed idee: je komt er sneller van aan, omdat je verbranding dan op een laag pitje staat. Maar volgens onderzoek is het nog een stuk ongezonder dan we dachten: nachtelijke trek staat namelijk in verband met stress.

Zit jij ’s nachts vaak in de koelkast? Dat heeft een heleboel te maken met je hormoonniveaus.

Nachtelijke trek

Onderzoekers van The International Journal of Obesity vroegen zich af waarom sommige mensen juist ’s nachts zo’n trek hebben in allerlei ongezonde dingen. Ze onderzochten 32 mensen met obesitas door hen te laten vasten op verschillende periodes. Tijdens de vastenperiode bekeken de wetenschappers de hongerhormonen en het stressniveau van de deelnemers.

Hongerhormonen

Wat bleek? De deelnemers die ’s nachts niets mochten eten hadden een veel hogere concentratie van het hormoon ghreline in hun bloed. Dit is het hormoon dat zorgt voor een hongerig gevoel. Deze bereiken in de avond vaak een piek, waardoor je extra veel trek krijgt.

Stress

Maar waar komt die piek dan vandaan? Ook daar heeft het onderzoek antwoord op gevonden. Het ghreline-hormoon reageert namelijk op stress. Heb je gedurende de dag veel stress ervaren, dan is de kans groot dat je ’s nachts ineens behoefte hebt aan een zak chips of een bak ijs. Ook fructose kan ervoor zorgen dat er extra ghreline wordt aangemaakt, dus in de avond kun je fruit beter laten liggen.

Avondritueel

Wil je je nachtelijke eetbuien beperken? Dan is het dus belangrijk dat je ’s avonds relaxed naar bed gaat. Een avondritueel kan hierbij helpen: meditatie, rustig ontspannen zonder telefoon, of bijvoorbeeld je gedachten opschrijven om je hoofd leeg te maken. Want als jij rustig bent, blijven je hormonen dat ook.

Bron | Bedrock.nl
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.