Op dit moment van de dag verbrand je de meeste calorieën

Deel dit artikel:

Waar jij misschien het liefst ’s avonds sport, begint een ander de dag juist graag met een intensieve work-out. Maar op welk tijdstip verbrand je nu eigenlijk de meeste calorieën en is die sportles dus het meest effectief? 

Hoe laat je ’s ochtends uit jezelf wakker wordt, op welk tijdstip je begint te gapen en het moment waarop je trek krijgt. Al deze dingen hebben te maken met je inwendige biologische klok, heeft Amerikaans onderzoek aangetoond. Net als het moment van de dag waarop je de meeste calorieën verbrandt.

Strikt schema

Voor het onderzoek werden zeven deelnemers iets langer dan een maand intensief geobserveerd. Gedurende deze periode moesten ze hun tijd doorbrengen in een ruimte zonder ramen en klokken én mochten ze hun telefoon niet gebruiken. Daarnaast hadden de deelnemers geen toegang tot internet. Wat ze wel kregen, was een strikt schema met tijden waarop ze moesten slapen, opstaan en eten. Dit alles werd gemonitord om de veranderingen in hun stofwisseling te meten.

Biologische klok

Het opmerkelijke aan het schema was dat de proefpersonen elke avond vier uur later naar bed gingen dan de avond ervoor. Hierdoor leek het alsof ze in een week in meerdere tijdzones leefden. Daardoor was hun lichaam volledig aangewezen op de biologische klok, zónder invloeden van buitenaf. “Alleen op die manier konden we de snelheid van de stofwisseling meten op verschillende ‘biologische’ tijdstippen van de dag,” aldus Jeanne Duffy, co-auteur van het onderzoek en slaapspecialiste bij het Brigham and Women’s Hospital in Boston.

Na afloop van het onderzoek zetten de wetenschappers alles op een rijtje. En wat bleek? Mensen verbranden de meeste calorieën aan het eind van de middag en het begin van de avond. En het gaat hierbij niet om een verwaarloosbaar percentage: volgens de onderzoekers zou je op die momenten van de dag tien procent meer verbranden dan in de ochtend.

Nieuwe inzichten

Het onderzoeksteam geeft toe dat het om een kleinschalige studie gaat, maar benadrukt wél dat zo’n intensief onderzoek nieuwe inzichten biedt in de invloed van de interne klok op onze stofwisseling. “In de toekomst moet nog worden onderzocht of die veranderingen ook bijdragen aan gewichtstoename bij mensen die geen regelmatig slaappatroon hebben. Tot die tijd is het belangrijk dat je probeert zo veel mogelijk een natuurlijk en vast slaap-waakschema aan te houden en bijvoorbeeld niet in het weekend veel later naar bed gaat. Dat is niet alleen goed voor de lijn, maar voor je gezondheid in het algemeen.”

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | hln.be
Beeld | iStock