5 manieren om nu écht minder zout te eten

Deel dit artikel:

Vandaag is het Wereld Nieren Dag. En wie van haar nieren houdt, eet minder zout, aldus de Nierstichting. Vijf manieren om nu écht minder zout te eten. 

Suiker wordt vaak als het ‘witte gif’ bestempeld. Maar dat ándere witte goedje, zout, is minstens zo ongezond. Het verhoogt de bloeddruk en daarmee het risico op nierschade. Dat geldt ook voor zeezout, himalayazout of andere exotische zoutsoorten. Alle soorten zouten – hoe speciaal of zeldzaam ook – bevatten ongeveer evenveel natrium, dé reden waarom we voorzichtig moeten zijn met zout. Zes gram per dag, een theelepel, is het absolute maximum. Maar omdat veel zout verborgen zit in voedingsmiddelen, krijgen we er bijna allemaal ongemerkt teveel van binnen.

Bijna al het zout komt uit bewerkte voedingsmiddelen

Volgens promotieonderzoek van RIVM-wetenschapper Marieke Hendriksen kunnen elk jaar duizenden hartinfarcten en beroertes worden voorkomen als producenten de hoeveelheid zout in hun voedingsmiddelen zouden halveren. Van al het zout dat we binnenkrijgen, komt namelijk tachtig procent uit bewerkte voedingsmiddelen, zoals brood, kaas en pizza’s. De rest voegen we zelf toe bij het koken of als we aan tafel zitten.

Snelste oplossing: minder bewerkte producten eten

Als je minder zout wilt binnenkrijgen, sla je dus de grootste slag door minder bewerkte producten te eten. Controleer en vergelijk in elk geval altijd de etiketten in de supermarkt. Vaak bevat het goedkoopste pakje spaghettimix meer zout, suiker en smaakstoffen dan een duurder merk. Uit onderzoek van Startpagina blijkt echter dat bijna zeventig procent van bijna tweeduizend ondervraagden nooit de etiketten leest. Slechts twintig procent van de mensen kijkt af en toe op de achterkant van producten en maar twaalf procent van de ondervraagden leest altijd het etiket.

Nederlanders krijgen het meeste zout binnen via brood, vleesproducten en kaas. Ook in kant-en-klaarmaaltijden, pizza’s, soepen, sauzen, hartige snacks, roomijs, koekjes én gebak zit veel zout.

5 extra tips om minder zout te eten

Behalve matigen met bewerkte producten, zijn er nog meer manieren om minder zout te eten. Onderzoekers van Harvard Medical School geven de volgende vijf tips:

1: gebruik kruiden en andere smaakmakers

Voeg smaak aan je gerechten toe door verse of gedroogde kruiden, knoflook, gember, citrusvruchten, azijn en wijn te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan zwarte peper, kaneel, kurkuma, verse basilicum, chilipepers en citroensap om de smaak van gerechten op te halen. De pittige smaak én de heilzame werking van knoflook blijven beter behouden als je knoflook pas op het laatst aan een gerecht toevoegt. Niet meebakken dus!

2: voeg vet gezonde smaakmakers toe

Gebruik de juiste, gezonde vetten. Van geroosterde noten en avocado’s tot olijf-, koolzaad-, soja- en andere oliën: deze producten geven een rijke smaak aan gerechten en zijn nog gezond ook.

3: bakken en braden

Je kunt groentes natuurlijk koken, maar aanbraden of fruiten in een pan geeft vaak meer smaak. Ook roosteren maakt groentes extra lekker. Het zorgt ervoor dat je de natuurlijke zoetheid beter kunt proeven.

4: eet minder brood

Volkorenbrood is natuurlijk gezonder dan witbrood, maar er zit vaak nog steeds veel zout in. Door brood wat vaker te vervangen door andere (volkoren) producten, krijg je automatisch minder zout binnen. Denk bijvoorbeeld aan een lekkere salade met gerookte makreel en avocado, of een groenteomelet. Als ontbijt kun je havermout, farro (Italiaans graan, vaak verkrijgbaar bij de natuurwinkel) of andere volkoren granen met vers of gedroogd fruit nemen.

Eet je weinig of alleen biologisch brood? Dan krijg je misschien wel te weinig jodium binnen. Eet dan meer van dit >

5: leef met het seizoen!

Ga naar boerenmarktjes of een lokale supermarkt en koop er groentes en fruit van het seizoen, pure ingrediënten en onbewerkt voedsel. Dat smaakt extra lekker en je weet je wat er (niet) in je eten zit.

Bron | Voedingscentrum, Startpagina, Consumentenbond

Meer over zout

Hoe zout is jouw beleg?

Zeezout of gewoon zout?