Met dit ontbijt kun je makkelijker en sneller afvallen

Deel dit artikel:

Het klinkt misschien tegenstrijdig. Maar als je sneller wilt afvallen, kan het helpen om tijdens je maaltijden juist méér voedingsstoffen te eten. Met deze ontbijtjes begin je je dag meteen goed.

Voedingsstoffen zoals koolhydraten worden langzamer verteerd als je ze samen met eiwitten of vetten eet. Hierdoor blijf je langer vol en kun je makkelijker afvallen en op gewicht blijven. Zo kun je een rijstwafel beter met avocado of pindakaas beleggen dan met jam, anders heb je binnen no time weer trek. Ook de volgende heerlijke ontbijtjes helpen voorkomen dat je naar de ongezonde tussendoortjes grijpt.

Havermout met noten en fruit

Havermout barst van de vezels, dus een goed begin van de dag. Vezels bevorderen de stoelgang en dragen bij aan een verzadigd gevoel. Maar doe er een handje walnoten of andere noten bij en je bent nóg beter bezig. In noten zitten ook veel vezels, plús veel gezonde vetten en eiwitten die een extra vol gevoel geven. Noten verlagen bovendien het slechte LDL-cholesterol, wat helpt om je bloedvaten gezond te houden. Het Voedingscentrum adviseert daarom om elke dag wat ongezouten noten te eten. Een volkorenbroodje met notenpasta en pindakaas van 100% noten of 100% pinda kan trouwens ook. Maar het voordeel van havermout is dat je er ook fruit doorheen kunt doen, zodat je makkelijker aan je twee stuks fruit per dag komt.

Eieren met zwarte bonen

Mensen die met eieren ontbijten, eten ruim twintig calorieën minder tijdens de lunch – en überhaupt de hele dag minder – dan mensen die hun dag met een bagel waren begonnen. Dit blijkt uit Amerikaans onderzoek, gepubliceerd in de Journal of the American College of Nutrition. Dit komt omdat eieren veel eiwitten bevatten. Door je gebakken eitje met zwarte bonen te serveren (lekker zoet), kun je er nóg langer tegenaan. Deze zijn rijk aan vezels en eiwitten. Wissel de eieren wel af met bijvoorbeeld havermout of kwark. Omdat eieren veel cholesterol bevatten, adviseert het Voedingscentrum er niet meer dan twee tot drie per week te eten (vegetariërs drie tot vier). Producten met cholesterol verhogen het risico op hart- en vaatziekten iets.

Magere kwark met frambozen

Deze romige traktatie kan mogelijk je vetverbranding een boost geven. Onderzoek doet vermoeden dat mensen die tijdens het afvallen meer calcium en vitamine D binnenkrijgen, meer vet verliezen dan mensen voor wie dit niet geldt. Magere kwark is rijk aan calcium en bevat van alle zuivelproducten de meeste eiwitten. Hierdoor vult het beter dan bijvoorbeeld yoghurt. Bestrooi met frambozen of andere vruchten voor gezonde vezels, extra vitamines en een lekkere zoete smaak. Voor extra vitamine D kun je een voedingssupplement nemen, zéker na je vijftigste. Dan hebben alle vrouwen extra van deze vitamine nodig.

Kopje thee erbij!

Van groene thee wordt al langer vermoed dat het kan helpen om op gewicht te blijven. Amerikaanse wetenschappers hebben nu aangetoond dat ook het drinken van zwarte thee overgewicht kan helpen voorkomen. Zelfs het Voedingscentrum adviseert volwassenen om elke dag minstens drie koppen groene of zwarte thee te drinken, al is dat weer te danken aan de andere gezondheidsvoordelen van thee. Volgens WebMD is het nog gezonder om het met citroen te drinken: hierdoor zou je lichaam de gezonde antioxidanten in de thee makkelijker kunnen opnemen. De wetenschap is er niet over uit of het echt zo werkt, maar als je toch al graag een citroentje in je thee uitperste, is het idee wel leuk.

Bron | Voedingscentrum, WebMD

Lees ook

Bekijk ook

Vriendinnen Ingrid en Liezet gaan op pad in het oosten van Nederland.

Nog meer tips van Margriet.nl lezen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang ze gratis in je mailbox!