Meer overgangsklachten bij warm weer? Deze expert weet raad!

Deel dit artikel:

Heerlijk, die zomerse temperaturen… Maar dit is niet altijd prettig voor vrouwen in de overgang. De warmte kan er namelijk voor zorgen dat je meer last hebt van opvliegers en andere overgangsklachten. Hormoonspecialist Karin Stronk weet hoe dat komt én wat je er tegen kunt doen.

Dit veroorzaakt in de zomer opvliegers en klachten

Karin Stronk is hormoonspecialist, eigenaar van praktijk Hormonenzorg en verbonden aan de landelijke organisatie Care for Woman. Ze geeft dagelijks advies aan vrouwen met overgangsklachten. In de zomer, als het warmer wordt, merkt zij dat klachten van vrouwen in de overgang kunnen toenemen. “Onder invloed van hormonen, onder andere door afnemend oestrogeen, raakt het temperatuurcentrum in de hersenen ontregeld. De marge om het verschil te registreren tussen warm en koud wordt kleiner. Als je er gevoelig voor bent, zorgt warm weer sneller voor reactie: een opvlieger is het gevolg. Je krijgt het eerst warmer, bloedvaten gaan open staan en daarna gaat je lichaam flink transpireren om weer af te koelen. De thermostaat van een vrouw in de overgang is in de war. Ook andere overgangsklachten, zoals nachtzweten, kunnen erger worden bij warm weer.” Een opvlieger wordt volgens Stronk dus meestal uitgelokt: “Als je ergens gevoelig voor bent, is dat jouw ‘trigger’. Sommige producten of dingen die je doet lokken dan bij jou een opvlieger of andere klachten uit. Voor veel vrouwen is warm weer inderdaad zo’n ‘trigger’.”

Andere zomerse ‘bijverschijnselen’

Het is niet alleen de temperatuur die klachten uitlokt. “Ook alcohol, koolzuur, zure vruchten (zoals het schijfje citroen in je zomerdrankje) en zwaar eten en natafelen (denk: barbecuen) zijn daar verantwoordelijk voor. Allemaal zaken die bij de zomer horen én die overgangsklachten dus uitlokken en verergeren.” Hoe weet je waar je gevoelig voor bent en wat bij jou precies klachten uitlokt en verergert? “Dat is een kwestie van uitproberen, in de praktijk merk je al snel hoe je ergens op reageert. Je kunt je trouwens ook hierop laten testen, dan worden je voedingspatroon en leefstijl onder de loep genomen.”

Deze tips helpen écht

Er zijn volgens Stronk gelukkig meerdere maatregelen die je kunt nemen om minder vaak opvliegers te krijgen en andere klachten te verzachten. Haar tips:

Eten: eet producten met veel fyto-oestrogeen, zoals peulvruchten, soja, noten, knoflook, ui en appel. Bij vrouwen in de overgang neemt de aanmaak van dit stofje af, de producten vullen dat enigszins aan. Vermijd pittig voedsel, zure vruchten, lightproducten, suiker (gebruik liever honing), witmeel en chocola.

Drinken: vermijd alcohol, frisdranken en veel cafeïne (koffie en zwarte thee). Drink maximaal twee koppen koffie per dag als cafeïne jouw ‘trigger’ is. Stop na elf uur ’s ochtends met het drinken van koffie. Drink bijvoorbeeld eens thee op basis van salie, dat ontspant en bevat veel fyto-oestrogeen. Als je het koud en met een ijsblokje drinkt, heb je een fijn zomerdrankje.

In je slaapkamer: kijk goed waar je op én onder slaapt. Gebruik beddengoed van katoen, bamboe of tencel, een vezel van de bast van eucalyptusbomen (te koop in speciaalzaken). Slaap liever niet op een matras van traagschuim, dat houdt veel hitte vast. Plaats een ventilator in je slaapkamer. En heel handig: plaats koelelementen onder je kussen. Je kunt zelfs een koelbox naast je bed zetten, zodat je gebruikte koelelementen halverwege de nacht kunt omwisselen voor koude exemplaren.

Draag: luchtige katoenen kleding in laagjes. Overweeg een heatgard: een sjaaltje gevuld met kristallen dat je voor gebruik in lauw of koud water laat weken. Koude sjaaltjes zijn hot! En neem een watervernevelaar mee in je tas, handig voor onderweg.

Ontspan: een grote trigger is stress. Als je veel stress hebt, denk ook aan vakantiestress, krijg je snel meer opvliegers. Je bijnieren ondersteunen je eierstokken en helpen met het aanmaken van oestrogeen. Stress zorgt dat je bijnieren minder oestrogeen aanmaken, waardoor klachten op de loer liggen.

Meer maatregelen die je kunt nemen:

Verder zijn er volgens Stronk nog de nodige maatregelen tegen overgangsklachten als het geen mooi weer is. “Slaap genoeg, zo’n zeven tot negen uur per nacht. Wissel het eten van vlees af met vegetarische maaltijden en vis. Eet twee keer per week vette vis, zoals sardine, zalm en ansjovis. Omega helpt namelijk ook opvliegers te verminderen. Vrouwen in de overgang kunnen steeds minder goed tegen kunstmatige toevoegingen. Ik adviseer om puur te koken. En denk aan stoppen met roken.” Vrouwen die roken, komen volgens Stronk drie tot vier jaar eerder in de overgang!

Beeld: iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Abonneer je op Margriet.nl/nieuwsbrief.