4 makkelijke manieren om meer groente te eten

Deel dit artikel:

Tuurlijk. Als je mag kiezen tussen de vier p’s of een bordje doperwten, dan is de keuze snel gemaakt. Maar we weten het allemaal: groente eten is gezond en we doen het te weinig. Met deze tips eet je snel veel meer groente en is het nog lekker ook.

Zoveel groente is gezond

Het voedingscentrum adviseert om minimaal 250 gram groente per dag te eten. Dat zijn meer opscheplepels dan je denkt. De kans om daar aan te komen is het grootst als je een concreet plan maakt. Kies vaste momenten waarop je groente neemt. Belangrijk is wel om te variëren met groente, omdat er niet één groente is die in alle voedingsstoffen bevat. En verschillende soorten en kleuren groente nodigen meer uit tot eten. Groente eten kan altijd en overal. Hieronder vind je 4 handige tips:

Tip 1: Groente bij ontbijt en lunch

Een volkorenboterham met kaas, radijs, tomaat en komkommer, een groene salade of toch liever een groente-omelet? Het kan allemaal en zo krijgt je een flinke lading groente binnen. Wat verse groente betreft is er volop keus, maar heb je moeite met kiezen? Ga dan voor groente in de aanbieding of groente dat je nog niet kent.

Tip 2 : Groente tussendoor

Neem een pauzemoment met groente. Het is altijd feest met zelfgemaakte ‘groentefrietjes‘: reepjes van bijvoorbeeld wortel, paprika en komkommer en zakjes groentesnacks neem je makkelijk overal mee naartoe. Of wat dacht je van deze pittige bloemkoolsnack of gezonde groentechips?

Tip 3: Groente bij avondeten

Neem groente als basis, er zijn eindeloos veel mogelijkheden. Groente kun je op veel manieren klaarmaken: rauw, koken, stomen, bakken, wokken, grillen of pureren. Zo maak je groente eten nog gevarieerder. Voel je rijk met een goed gevulde ovenschotel bijvoorbeeld. Op de receptensite van het Voedingscentrum vind je veel lekkere groenterecepten.

Tip 4: Groente van het seizoen

Wil je rekening houden met het milieu? Vriendelijke groente vind je in de  groente- en fruitkalender van Milieu Centraal. Deze kalender houdt rekening met de seizoenen en herkomst. Duurzame keuzes het hele jaar rond zijn bijvoorbeeld: bleekselderij, bloemkool, broccoli, ijsbergsla, prei, radijs, rode biet, rode kool, spruit, tomaat, ui, wortel en witlof.

De smaak te pakken? Hier lees je nog zes simpele tips voor het eten van meer groente!

Bron: Voedingscentrum
Beeld: iStock

Bekijk ook:

Leuke artikelen van Margriet.nl automatisch in je mailbox ontvangen? Kijk op margriet.nl/nieuwsbrief