Dít dieet is opnieuw verkozen tot gezondste eetpatroon

Deel dit artikel:

Nu alle feestdagen achter de rug zijn, willen veel mensen het gezonde eten weer oppakken of misschien zelfs een poging doen tot een paar kilootjes kwijtraken. Maar met alle diëten die er bestaan zie je soms door de bomen het bos niet meer.

Wat is nou écht het gezondst voor je? Dat staat in het Best Diet Report 2020 dat elk jaar wordt uitgebracht door U.S. News & World Report, een van de grootste nieuwsplatforms van de Verenigde Staten. En het gezondste dieet is… het mediterrane eetpatroon.

Mediterraan dieet

Een panel van gezondheidsdeskundigen – waaronder artsen, specialisten in diabetes, hartgezondheid, gewichtsverlies en voedingsdeskundigen – heeft allerlei diëten beoordeeld en gerangschikt in acht categorieën. Het mediterrane dieet eindigde helemaal bovenaan als het beste dieet in het algemeen. Als je dit dieet volgt, eet je zoals de inwoners van landen aan de Middellandse Zee. Op het menu staan veel volle granen, magere zuivelproducten, groenten, fruit, noten, gevogelte, vis, olijfolie, peulvruchten en een matig alcoholgebruik.

Makkelijkste en beste dieet

Naast het beste dieet in het algemeen, is het ook nog eens het makkelijkste dieet, het beste dieet voor diabetespatiënten én het beste dieet om gezond te eten. Het is overigens niet voor het eerst dat van dit dieet bekend wordt hoe gezond het voor je is. Volgens het Vlaams Instituut Gezond Leven zorgt het voor een verminderd risico op hartfalen of een infarct, hart- en vaatziekten of een ischemische beroerte.

Richtlijnen

Zie je dit dieet ook wel zitten? Houd dan de volgende belangrijke richtlijnen in je achterhoofd:

– Kies magere eiwitten, zoals mager vlees (bijv. gevogelte), vis (bijv. zalm of tonijn), peulvruchten en eieren
– Eet elke dag minimaal vijf porties groenten en/of fruit
– Beperk het eten van producten die rijk zijn aan vet en/of suiker
– Zorg dat je maaltijden zetmeelrijke koolhydraten bevat, zoals aardappelen, rijst, pasta of brood en kies voor volkoren varianten
– Eet melk en zuivelproducten (bijv. yoghurt of kaas) voor genoeg eiwitten en calcium

Lees ook
Deze ‘gezonde’ voedingsmiddelen kunnen toch nog funest zijn voor je dieet

Voor wie liever het dieet volgt waarmee je de meeste kilo’s verliest: WW – voorheen Weight Watchers – is voor de tiende keer verkozen tot beste afslankdieet. Dit staat wel pas op de vierde plek als gezondste dieet om te volgen.

Bron | Het Laatste Nieuws
Beeld | Getty Images