Lief zijn voor je darmen: 6 tips voor een vezelrijke dag

Deel dit artikel:

Je darmen hebben een belangrijke functie in je lichaam en zijn bepalend voor de staat van je gezondheid. Het geheim van een goede stoelgang? Vezels. En die krijg je zo binnen.

– Margriet samen met Teva –

Een belangrijke bijdrage aan onze spijsvertering wordt geleverd door vezels. Ze stimuleren de darmwerking en zorgen voor een goede stoelgang. Volgens onderzoek van de Gezondheidsraad eet maar liefst negentig procent van de Nederlanders te weinig vezels. Dat kan leiden tot spijsverteringsklachten, zoals verstopping.

Vezels? Volkoren!

In volkoren producten zitten veel vezels. Neem ’s ochtends bijvoorbeeld bruinbrood in plaats van wit, volkoren knäckebröd, roggebrood en volkoren graanproducten als havermout. ’s Avonds eet je zilvervliesrijst in plaats van witte rijst, volkorenpasta, bulgur en quinoa. Of aardappelen: ook een goede bron van vezels.

Snacktrek? Ga voor noten

Een handje (ongezouten) noten levert vezels, beschermt tegen sommige hart- en vaatziekten en is goed voor je cholesterolgehalte. Lekker als tussendoortje, maar ook in die salade, stamppot of pasta.

Eet genoeg fruit en groente

Beide bevatten veel vezels. Vooral peulvruchten (zoals bruine bonen, kidneybonen, linzen en kikkererwten) zitten er bomvol mee.

Vezels houden van vocht

Vocht draagt bij aan een soepele ontlasting. Drink per dag minimaal anderhalf tot twee liter (zes tot acht glazen) water en dranken zonder toegevoegde suikers of alcohol. Vezels werken trouwens ook beter als er vocht bij gedronken wordt.

Als toetje

Voeg wat zemelen of muesli (zonder suiker of toegevoegd zout) toe aan je kommetje yoghurt. Sommige yoghurtdranken bevatten toegevoegde vezels.

Vaker last van je darmen?

Metamucil helpt bij langdurige of steeds terugkerende verstopping. Het bevat 100% natuurlijke vezels. Die vezels vermengen met je darminhoud en nemen vocht op, waardoor de darm een zachtere vulling krijgt. Dat stimuleert de werking van de darmen en bevordert de stoelgang. Het is makkelijk in te nemen, verkrijgbaar in twee smaken (citroen en sinaasappel), is suiker- en glutenvrij én zoutarm, en je kunt het langere tijd gebruiken in overleg met een arts en mits je het gebruikt volgens de bijsluiter.


Metamucil (Isphagula Husk (psylliumvezel)) is een geneesmiddel, lees voor gebruik de bijsluiter. Gebruik bij kinderen beneden de 6 jaar alleen op doktersvoorschrift. Niet gebruiken bij plotseling optredende buikpijn, vernauwing – obstructie – van de darm, bekneld zittende ontlasting.