Deze dingen gebeuren er met je lichaam wanneer je sport met een kater

Deel dit artikel:

Als onderdeel van je goede voornemens lijkt het een prima idee om op 1 januari je sportschoenen aan te trekken voor een hardlooprondje. Ook al heb je zwaar gefeest met oud en nieuw. Maar het blijkt niet zo best voor je lichaam om te gaan sporten wanneer je een kater hebt. 

Na de gezellige decembermaand met veel lekker eten en weinig bezoekjes aan de sportschool, is de start van het nieuwe jaar voor velen hét moment om het over een andere boeg te gooien. Heb je echter de avond ervoor te diep in het glaasje gekeken en vraag je je af of het verstandig is om je dan in het zweet te werken? Deze dingen moet je onthouden:

1. Je kunt je kater er niet uitzweten

Alcohol verlaat je lichaam via urine, zweet en je adem. Forceer dit niet door je uit te sloven in de sportschool, pleit Dr. Leon Creaney van Manchester Institute of Health & Performance. Hij benadrukt dat je nieren – die dehydrateren door alcohol – extra hard moeten werken om vocht te behouden. Doorgaans benut je lichaam al het vocht om het tekort aan te vullen. Als je gaat sporten en dus veel transpireert, droogt je lichaam nóg meer uit.

2. Veel drinken

Duik je na een avond met de nodige alcoholische versnaperingen tóch de sportschool in? Drink dan veel water om uitdroging tegen te gaan. Ter verduidelijking: voor elke milliliter alcohol die je drinkt, scheid je acht millimeter urine uit. Dit veroorzaakt dan ook die vervelende nadorst waarmee je te maken krijgt na een avond vol alcohol.

3. Fruit eten vóór het sporten

Terwijl je lever je bloedsuikerspiegel op peil probeert te houden, gooit alcohol roet in het eten. Dit leidt tot het trillerige gevoel dat je soms ervaart wanneer je een kater hebt. Als je wilt sporten, doe je er goed aan een halfuur van tevoren een groot stuk fruit te eten. Ook een kopje gemberthee voor het sporten helpt je lever een handje. Doe in elk geval nooit een intensieve training.

4. Grotere kans op blessures

Met een wijntje op val je misschien sneller in slaap, de kwaliteit van je nachtrust wordt er volgens het Slaap Informatie Centrum wél door verstoord. Dr. Creaney zegt dat de kans op blessures wordt vergroot, aangezien vermoeide spieren minder snel reageren. Hamstringblessures komen vaak voor bij mensen die een sprintje proberen te trekken terwijl ze eigenlijk te moe zijn. Dit kun je dus sowieso beter achterwege laten.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | womenshealthmag.com
Beeld | iStock