Hoe het lettertype van een menukaart je voor de gek kan houden

Deel dit artikel:

De volgende keer dat je uit eten gaat, let je misschien extra goed op hoe de menukaart eruitziet. Het lettertype ervan kan je namelijk een beetje voor de gek houden. 

Tenminste, het kan je het gevoel geven dat het restaurant gezondere gerechten serveert dan misschien daadwerkelijk het geval is.

Handgeschreven

Uit onderzoek van Ohio State University en Pennsylvania State University blijkt dat mensen die in een restaurant eten het eerder associëren met gezond eten als de menukaart handgeschreven is of lijkt te zijn. Ook zou zo’n lettertype ervoor zorgen dat je eerder een foto van je maaltje op social media deelt.

Slimme strategie

“Veel restaurants willen zichzelf neerzetten als duurzaam en gezond, maar ze weten niet precies hoe,” legt Stephanie Liu, auteur van dit onderzoek, uit aan Huffington Post. “We wilden deze restaurants helpen door een marketingstrategie voor ze te ontwikkelen die je niet per se op hogere kosten jaagt: je moet je menu gewoon in een ander lettertype printen.”

Experiment

Het onderzoek werd onder 185 mensen van twintig tot 84 jaar uitgevoerd. De ene groep kreeg een handgeschreven menukaart, de andere groep niet. Wat bleek? De deelnemers met de handgeschreven menukaart waren meer onder de indruk van de menukaart dan de andere groep. Ook had die groep meer het idee in een duurzaam restaurant neergestreken te zijn dan de andere groep. En dat terwijl er precies hetzelfde op stond.

Werkt niet in fastfoodketen

Er zit wel een grote ‘maar’ aan: dit trucje werkt volgens de onderzoekers alleen in restaurants die zichzelf profileren als gezond. “In ‘gewone’ restaurants of fastfoodketens is het lettertype niet zo belangrijk, omdat je niet die bijzonderheid of extra moeite ervan verwacht,” verklaart Liu hierover.

Stukje persoonlijkheid

Dat we enthousiast worden van een handgeschreven menukaart, heeft volgens de onderzoekers misschien niets te maken met het handgemaakte aspect ervan. Want een met de hand gemaakte menukaart, insinueert misschien meer dat ook het eten zo natuurlijk mogelijk gemaakt is. En: “Het is een stukje persoonlijkheid, net als wanneer iemand je een handgeschreven kaartje stuurt.” Er is dus echt werk van gemaakt, om het jou naar de zin te maken. Maar goed, handgeschreven menukaart of niet: pas als je het eten in je mond hebt, kun je echt beslissen of het ook lekker is. Toch is het leuk om te weten, dit soort trucjes waarmee een restaurant jouw hoogste beoordeling hoopt te krijgen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief