Bewegen voor of ná het eten: waar val je sneller van af?

Deel dit artikel:

Pinterest

Als je het meest efficiënt calorieën wilt verbranden, kun je dan het best vóór of na het eten gaan sporten of die wandeling maken?

Volgens Jorn Trommelen, voedingswetenschapper aan Maastricht University, maakt die volgorde ‘helemaal niks uit’. “Als je wilt afvallen, telt puur de energiebalans.” Kortom, hoeveel calorieën je binnenkrijgt en hoeveel je verbrandt. “De volgorde waarin je eet en beweegt, heeft daar geen invloed op.”

Vijftigplus en overgewicht? Eerst eten!

Toch lijkt voor sommige mensen de volgorde wel degelijk iets uit te maken, in elk geval voor hun gezondheid. Want ben je boven de vijftig, heb je overgewicht, een weinig actieve levensstijl en voel je je vaak loom na een maaltijd? Dan is de kans groot dat jouw lichaam, vergeleken bij dat van een gezonder persoon, na een koolhydraatrijke maaltijd veel meer insuline en dus ook kostbare tijd nodig heeft om de bloedsuikerspiegel omlaag te brengen. “Voor je gezondheid is het dan mogelijk wel iets voordeliger om ná de lunch te wandelen in plaats van andersom,” vertelt de voedingswetenschapper.

Herken jij jezelf in bovenstaande beschrijving? Mogelijk lijd je aan pre-diabetes, een voorstadium van diabetes. Tijd om jezelf van de bank te hijsen voordat je écht ziek wordt!

Bewegen houdt bloedsuikerspiegel gezond

Een hoge bloedsuikerspiegel is schadelijk voor je bloedvaten en andere weefsels. Door echter meteen na een maaltijd te bewegen, worden de meeste koolhydraten uit je broodje of pastasalade onmiddellijk verbrand, waardoor je bloedsuikerspiegel beperkt stijgt en er minder insuline nodig is. “Mensen met diabetes hoeven daarom ook minder insuline te spuiten als ze regelmatig bewegen,” verklaart Trommelen. “Dat kan soms de helft schelen.”

Intensief sporten?

Iets anders is het als je stevig gaat hardlopen of aan de fitnessapparaten gaat hangen. “De meeste mensen vinden het niet prettig om met een volle maag te sporten. Maar als prestatie je belangrijkste doel is, is het wel verstandig om twee uur van tevoren een klein bordje volkorenpasta of een broodje eten,” adviseert de wetenschapper. “Want dan kun je wel wat brandstof gebruiken. Na het sporten kun je dan nog iets met eiwitten eten, zoals een groente-omelet of een schaaltje kwark, zodat je spieren sneller kunnen herstellen.”

Rustig wandelen heeft ook effect

Maar doe vooral wat jou het best uitkomt en waar jij je zelf goed bij voelt, benadrukt de wetenschapper. Want in welke volgorde je het ook aanpakt, het allerbelangrijkst is dát je beweegt. “Dat hoeft niet eens intensief te zijn. We hebben gemeten dat zelfs rustig fietsen of wandelen al een gunstig effect heeft op je bloedsuikerspiegel.”

Rianne Marijs