Waarom je beter een kop koffie kunt drinken voor het slapengaan dan een glas wijn

Deel dit artikel:

Je zou denken dat een ‘slaapmutsje’ er eerder voor zorgt dat je in een diepe slaap komt dan een kopje koffie. Toch blijkt dit niet te kloppen: onderzoekers hebben ontdekt dat cafeïne minder effect heeft op je slaap dan alcohol.

Als je geen zin hebt om ’s nachts meerdere keren wakker te worden, kun je je geliefde glaasje wijn beter laten staan. En een sigaretje trouwens ook, want nicotine zit je nachtrust ook aardig in de weg.

Koffie voor het slapen

Onderzoekers van de Florida Atlantic University bestudeerden 5.164 dagen lang het slaappatroon van 785 mensen via sensoren en slaapdagboeken. Hierbij analyseerden ze niet alleen het aantal uren slaap, maar ook de kwaliteit van de nachtrust bij elke proefpersoon en hoeveel alcohol, cafeïne of nicotine ze vier uur van tevoren hadden geconsumeerd. Eat bleek? Zowel alcohol als roken hadden een negatief effect op de nachtrust van de proefpersonen, terwijl koffie weinig tot geen invloed bleek te hebben.

Effect nicotine

Nicotine bleek het slechtst te zijn voor het slapengaan. Bij mensen die last hadden van slapeloosheid, zorgde een sigaretje voor het slapen voor maar liefst 42 minuten minder slaap. Best opvallend, als je bedenkt dat de meeste rokers júist een sigaretje opsteken ter ontspanning. En hoewel alcohol een effectief middel kan zijn om in slaap te komen, belemmert het wel het doorslapen én de kwaliteit van je slaap.

Lees ook: helpt het om warme melk te drinken voor het slapengaan?

Effect alcohol

“We weten dat ademstops het vaakst optreden tijdens de overgang van wakker naar lichte slaap en tijdens de remfase: twee slaapfasen die na het drinken van alcohol vaker voorkomen dan anders. Bovendien doet alcohol de neusslijmvliezen opzwellen, waardoor je door de mond gaat ademen en de kans op apneu opnieuw toeneemt”, zo zegt professor Johan Verbraecken van het slaapcentrum in het UZ Antwerpen.

Belangrijke kanttekening

Cafeïne bleek verrassend genoeg geen invloed te hebben op de nachtrust van de deelnemers, al plaatsen onderzoekers hier nog wel een kanttekening bij. Volgens hen zijn sommige mensen nu eenmaal meer of minder gevoelig voor cafeïne dan anderen. Het kan dus best zo zijn dat jij wel sterk reageert op een kopje koffie voor het slapengaan. Hier kun je lezen hoeveel kopjes koffie je maximaal zou mogen drinken op een dag.

Wel of geen koffie?

Volgens dokter Dirk Devroey, diensthoofd Huisartsgeneeskunde aan de Vrije Universiteit Brussel, kun je dan ook het beste gewoon geen koffie drinken voor het slapengaan. “Maar als je het toch moeilijk hebt om je geliefkoosde drankje volledig af te zweren, hou het dan bij maximaal twee kopjes per halve dag. De schadelijke effecten van vier kopjes koffie per dag zijn namelijk heel beperkt. Als je die dosis verdraagt en er geen hoofdpijn, hoge bloeddruk of zure oprispingen van krijgt, hoef je niet te stoppen met koffiedrinken”, aldus Devroey.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Het Laatste Nieuws
Beeld | iStock