Knakworstjes kankerverwekkend

Deel dit artikel:

Bewerkt vlees zoals salami, ham en knakworstjes staan vanaf vandaag op de lijst van kankerverwekkende producten. Daarmee staan ze op een lijn met bijvoorbeeld sigaretten en asbest! Uit grootschalig wereldwijd onderzoek is gebleken dat bewerkt vlees, én rood vlees het risico op darmkanker vergroten. Het bevestigt hiermee eerdere conclusies van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds.

De wereldgezondheidsorganisatie WHO maakte vandaag de resultaten bekend van een grondige evaluatie van het bewijs voor een verband tussen bewerkt vlees, rood vlees en kanker. Bewerkt vlees wordt door de WHO aangemerkt als kankerverwekkend, en rood vlees als ‘waarschijnlijk kankerverwekkend’.

Niet meer dan 500 gram rood vlees per week

Uit de wetenschappelijke rapporten van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds uit 2007 en 2011 bleek er al sterk bewijs te zijn dat het eten van te veel rood vlees en bewerkt vlees invloed heeft op het risico op darmkanker. Hun advies is om niet meer dan 500 gram (gewicht na bereiding) rood vlees per week en liever geen bewerkt vlees te eten.

Nadia Ameyah, directeur Wereld Kanker Onderzoek Fonds: “Uit onze uitgebreide analyses van wereldwijd wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het eten van te veel rood of bewerkt vlees het risico op darmkanker verhoogt. Echter hoeven we rood vlees niet helemaal te laten staan omdat het ook gezonde voedingsstoffen bevat zoals eiwitten, ijzer, en zink. Waar het om gaat is om een gezond en gevarieerd voedingspatroon te hebben dat is gebaseerd op voornamelijk plantaardige voeding aangevuld met kleine hoeveelheden dierlijke voeding zoals vis, gevogelte en rood vlees.”

Tips om minder rood vlees en bewerkt vlees te eten

  • Eet regelmatig een maaltijd zonder rood vlees. Kies in plaats daarvan voor gevogelte, vis of een vegetarisch alternatief zoals ei of peulvruchten.
  • Vervang (een deel van) het vlees in sauzen of stoofpotten door vis, bonen, linzen of champignons.
  • Kies als hartig beleg op brood bijvoorbeeld voor kaas, vis, sandwichspread of hummus. Zorg voor variatie door ook eens rauwkost zoals komkommer of tomaat op brood te eten.

Wat ligt er vanavond bij jou op je bord?

Bron: ANP, wkof.nl