Het kan écht: kaas blijven eten en tóch afvallen!

Deel dit artikel:

Hoewel afvallen misschien wel één van onze goede voornemens is, laten we ons niet de kaas van het brood eten. Gelukkig hoeft dat ook niet, want kaas kan best gezond zijn!

Did someone say cheese?

Omdat kaas vaak een hoog vetgehalte heeft, is het niet heel bevorderlijk voor ons figuur. Maar, niet elke kaassoort is hetzelfde. Hier zijn een aantal voor-en nadelen van verschillende kaassoorten.

Geitenkaas

Geitenkaas heeft een vrij hoog vetgehalte. Het voordeel hiervan is dat je lichaam het goed kan verteren. Daarnaast bevat geitenkaas veel vitaminen en is dus ideaal om lekker door je salade of bij je avondeten te doen.

Feta

Feta is gemaakt van schapen-of geitenmelk en is geconserveerd in een zoutoplossing.  Het aantal calorieën kan verschillen per hoeveelheid, dus het is wel verstandig om hierop te letten. Maar, ondanks het aantal calorieën, is het is een redelijk gezonde kaas. Feta is namelijk rijk aan calcium, B12, vitamine D en aminozuren. Daar worden we best wel vrolijk van.

Parmezaanse kaas

Bij een goede pasta mag Parmezaanse kaas natuurlijk niet ontbreken. Wat ons betreft mag het over heel veel gerechten heen worden gestrooid. Helemaal nu blijkt dat er maar 40 calorieën in twee eetlepels Parmezaanse kaas zitten. Dat valt reuze mee!

Jonge kaas

Keuzes: Jonge of oude kaas? Hoewel oude kaas misschien een sterkere smaak heeft, kun je beter gaan voor jonge kaas als je probeert af te vallen. In oude kaas zit namelijk meer vet. Maar, vergeet niet: je moet ook genieten van het leven. Af en toe een blokje oude kaas op een verjaardag is niets mis mee!

Bron: Stay Healthy
Beeld; iStock