Volgens deze expert zit er een groot nadeel aan stappentellers

Deel dit artikel:

Vandaag de dag zijn we veel fanatieker geworden in stappen tellen. Jij hebt misschien ook wel een stappenteller op je telefoon of een bandje om je arm. Heel gezond, zou je denken.

Maar stappentellers blijken ook slecht te kunnen zijn voor je gezondheid. We leggen je uit waarom.

Stappenteller

Vaak wordt gezegd dat het gezond is om dagelijks zo’n 10.000 stappen te zetten. De meningen (van wetenschappers) zijn er echter over verdeeld of dat echt nodig is om gezond te blijven. Je kunt je stappen in ieder geval makkelijk bijhouden met een stappenteller. Daar heb je verschillende apps voor op je telefoon, en vaak zit er standaard al een app die stappen telt op je smartphone of smartwatch. Je kunt er ook een speciaal bandje voor aanschaffen, een FitBit bijvoorbeeld.

Voordelen

Het handige aan een stappenteller is dat je precies weet hoeveel je op een dag gelopen hebt. Soms denk je dat je op een dag actief bent geweest, maar heb je eigenlijk vooral je hoofd en de auto gebruikt. Het fijne is dat je op elk moment van de dag kunt zien hoeveel stappen je gezet hebt. Valt het tegen? Dan kun je proberen de rest van de dag meer te bewegen. Sommige stappentellers meten ook het aantal trappen dat je loopt, de hoeveelheid calorieën die je verbrandt en/of wat je hartslag is. Ook kun je een (dag)doel stellen, mocht je dat willen. Zo kun je jezelf uitdagen om genoeg te bewegen per dag.

Nadeel

Maar dat laatste, doelen stellen, is meteen ook een nadeel van een stappenteller, vindt Greg Hager, professor aan de Johns Hopkins University in Baltimore, Amerika. Dr. Hager ziet regelmatig dat mensen onrealistische doelen nastreven die op geen enkele vorm van hedendaagse wetenschap gebaseerd zijn. Daarom kunnen die doelen dus best slecht voor je zijn. De wetenschapper doelt hiermee voornamelijk op het aantal mensen dat 10.000 stappen per dag probeert na te streven. Hij is bang dat mensen te veel vragen van hun lichaam wanneer ze gebruik maken van stappentellers.

10.000 stappen

“Die 10.000 stamt uit een onderzoek van meer dan vijftig jaar oud. In 1960 ontdekten wetenschappers dat Japanse mannen ongeveer 3000 calorieën verbrandden wanneer zij 10.000 stappen zetten. In die tijd dacht men nog dat een gemiddelde man 3000 calorieën moest binnenkrijgen op een dag en daar is dat getal van 10.000 dan ook op gebaseerd.”

Westerse vrouwenlichamen

Dit onderzoek is achterhaald en om verschillende redenen minder betrouwbaar, stelt Hager. Allereerst worden we geacht vandaag de dag veel minder calorieën te eten, namelijk 2000 voor een volwassen vrouw en 2500 voor een volwassen man. Daarnaast is het onderzoek grotendeels op de werking van het Japanse mannenlichaam gebaseerd, terwijl het juist westerse vrouwen zijn die vaker meedoen aan de 10.000-stappenrage. Tot slot is het onderzoek 57 jaar oud, dus hard toe aan een update.

Bron | Libelle, NU.nl, Gezondheid&Co
Foto | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.