Is mindfulness meditatie geschikt voor jou?

Deel dit artikel:

Pinterest

Mediteren is allang niet meer voorbehouden aan hippies en yogafans. Ook professionele sporters en bedrijfsdirecteuren houden het hoofd koel dankzij meditatie. Toch is meditatie niet voor iedereen het juiste middel om stress te lijf te gaan. Mindfulnesscoach Marisa Garau legt uit.

Wat is meditatie precies?

Marisa: “Met meditatie observeer je je eigen denkproces. Je doet als het ware een stap terug en kijkt als een laboratoriummedewerker naar de gedachtes die je brein produceert. 99 procent van alle gedachtes gaat over het verleden en over de toekomst. En dus niet over het nu. Gedachtes over het verleden en de toekomst staan vaak in het teken van spijt, boosheid, verdriet en angst. Het observeren van deze negatieve en emotionele gedachtes helpt je om er nuchter naar te kijken, zonder erin mee te gaan. Het positieve effect is dat je er niet langer door wordt overweldigd. Zo kun je heldere beslissingen nemen en weer grip krijgen op je leven.”

Meditatie kan depressie veroorzaken

“Ik heb meerdere mindfulness-trainingen gevolgd en jarenlang gemediteerd. Door mijn eigen ervaring en observaties van anderen die mediteren, heb ik ontdekt dat meditatie geen eeuwigdurend geluk garandeert. Integendeel: de mindfulness-professionals bij wie ik heb gestudeerd mediteerden zich suf, maar raakten daardoor dusdanig gestrest en uit balans dat ze uiteindelijk een burn-out en/of een depressie kregen. Uit een Amerikaans onderzoek onder een groep boeddhistische nonnen in Tibetaanse kloosters bleek dat maar liefst 75 procent van hen klinisch depressief was.”

Waarom werkt meditatie niet altijd?

“Een menselijke eigenschap is dat je je ontevreden voelt, maar toch geen actie wilt ondernemen om de situatie te veranderen. Ga je mediteren omdat je je probleem wilt oplossen, dan moet je je realiseren dat je je houding ten opzichte van het probleem misschien wel kunt veranderen door er van een afstandje naar te kijken. Maar een uitputtende baan of een zielloze relatie zal er echt niet door veranderen. Door de constante focus op onrustige, negatieve gedachtes – die je tijdens meditatie observeert – kun je nog dieper wegzakken in de inhoud van die gedachtes, waardoor je depressie in de hand werkt in plaats van aanpakt.”

Is er dan toch iets goeds aan meditatie?

“Jawel! Als je geen irreële verwachtingen over meditatie koestert (bijvoorbeeld dat meditatie je vanzelf een nieuwe baan of een leuke relatie zal opleveren), dan kun je meditatie prima inzetten voor een betere concentratie, warmere relaties en je welzijn in het algemeen.”

Het doel van meditatie

“Het doel van meditatie is niet om jezelf gelukkiger of minder gestrest te maken, alhoewel dat vaak wel een gevolg van meditatie is. Mediteren (het nuchter observeren van je eigen denkproces dus) doe je om:
– je geloof en veronderstellingen over wie je bent te onderzoeken

– inefficiënte pieker-gedachten te leren herkennen

– inefficient gedrag te leren herkennen.”

Het gezonde gevolg van meditatie

“Het gevolg hiervan is dat je diep ingesleten patronen die je niet meer dienen, maar zelfs tegenwerken, kunt ontmantelen. Zo kun je je bevrijden van negatief en schadelijk gedrag en eindelijk stoppen met in dezelfde valkuilen te trappen. Omdat je niet langer toelaat dat je volledig door de inhoud van je gedachtes wordt overspoeld, maar er met afstand naar kijkt en zo innerlijke rust creëert, ontstaat er een stilte in je hoofd waarin nieuwe ideeën en oplossingen kunnen groeien. Pas als je je drukke hoofd tot rust kunt brengen, kan je brein doen waar ze zo goed in is: analytisch denken en slimme oplossingen bedenken. Meditatie is dus iets wat je zeker moet uitproberen als je er interesse in hebt, waarbij je gewoon goed moet blijven opletten hoe je erop reageert en of je niet te veel van jezelf vraagt.”

Maar… de positieve effecten van mindfulness kun je ook bereiken zonder meditatie!

“Ik heb zelf altijd veel baat gehad bij mediteren, maar in de loop der jaren ben ik mindfulness steeds meer gaan toepassen in alles wat ik doe. Dus als ik de afwas doe, dan doe ik dat op een meditatieve manier: met volledige aandacht voor wat ik doe, zonder in gedachtes af te dwalen over de vergadering van gisteren of het maken van de soep van morgen. Je kunt dit ook meditatie noemen, alleen is het een stuk praktischer en makkelijker toe te passen dan elke dag verplicht een uur op een kussentje te zitten.”

Marisa’s handige stappenplan

“Dit is een praktisch stappenplan waarmee je meteen aan de slag kunt als je geen zin hebt in meditatie, maar wel meer innerlijke rust, meer focus en meer vervulling wilt creëren.
1. Gedachtes observeren
Begin vandaag nog met het observeren van je gedachtes. Als er iets stressvols gebeurt, wat voor soort gedachtes produceren je hersenen dan? Wat probeert dat stemmetje in je hoofd je wijs te maken?
2. Niet meegaan in gedachtes
Realiseer je dat dit slechts de natuur van het denkende brein is. Er zit geen kwaad achter die kletsende stem, hij meent het goed met je. Maar realiseer je dat het niet de waarheid is. Heb je negatieve gedachtes als je je gestrest voelt, zeg dan: ‘Dank je voor je input, maar ik ga er niet in mee. Ik ga nu verder met wat ik aan het doen was.’
3. Concentreer je op je taak
Concentreer je deze dag regelmatig op een eenvoudige taak, bijvoorbeeld de trap op lopen, koffie zetten, de hond uitlaten. Laat je niet afleiden door je gedachtes, maar probeer eens volledig aanwezig te blijven met wat je op dat moment doet.”

Over Marisa Garau

Marisa Garau schrijft boeken over mindfulness en ontwikkelt digitale cursussen. “Met mijn aanpak om rust en balans te vinden zonder mindfulness meditatie hoef je niet elke dag een uur te mediteren, maar kun je meteen vandaag beginnen om je beter en rustiger te voelen. Het aanpakken van je gewone dagelijkse taken op een mindful manier zal er al snel voor zorgen dat je lekkerder in je vel zit.” Ga naar GrowingMindfulness.nl om Marisa’s nieuwe e-boek gratis te downloaden.