Wat is het verschil tussen een groene, gele, rode of oranje paprika?

Deel dit artikel:

Weet jij nooit zo goed welke kleur paprika je nu het beste kunt kopen? En vraag je je af of er überhaupt een verschil zit tussen de kleuren als het gaat om smaak en vitamines? Wij geven je het verlossende antwoord.

De verschillende kleuren zijn er namelijk niet voor niks.

Zó gezond is paprika

Paprika is familie van de peper. De groente komt uit de landen rond de Middellandse Zee, en van april tot en met november ook uit Nederland. Net als andere groentes – groot of klein, recht of krom, rond of puntig – zijn ook paprika’s gezond. Het Voedingscentrum adviseert iedereen 250 gram groente per dag te eten. Het eten van groente en fruit verlaagt het risico op chronische ziektes (denk aan hart- en vaatziektes) en bepaalde vormen van kanker (darmkanker), zeggen ze bij het Voedingscentrum. Ook voor goede voedingstoffen ben je bij de paprika aan het juiste adres. Welke kleur ze ook hebben, paprika’s zitten niet alleen vol goede voedingsstoffen, ze bevatten ook veel vezels en weinig calorieën.

Verschil in smaak

Paprika’s verschillen van kleur, smaak én voedingswaarde. Zo is een groene paprika eigenlijk onrijp, waardoor de smaak meestal ook wat bitterder en kruidiger is. De groene variant wordt dan ook vaker in een warm gerecht gegeten en niet zo snel als rauwkosthapje tussendoor. Een gele paprika smaakt wat frisser, terwijl oranje en rode exemplaren wat zoeter van smaak zijn.

Verschil in vitamines

Hoewel alle paprika’s gezond zijn, is er wel een verschil in voedingswaarde. Een groene paprika wordt als eerste geoogst en bevat de ‘minste’ voedingstoffen. De rode, die als laatste aan de beurt is bij het oogsten, bevat meer vitamines en mineralen dan zijn groene, gele en oranje soortgenoten. Als je grieperig bent, kun je zelfs beter een rode paprika eten dan een sinaasappeltje. Van alle groente- én fruitsoorten (rauwe spruitjes uitgesloten) bevat de rode paprika namelijk de meeste vitamine C, drie keer meer dan die sinaasappel.

Een rode paprika bevat ook twee keer zo veel vitamine C en ruim drie keer zo veel vitamine E als een groene. Die groene paprika scoort dan misschien wat betreft gezonde voedingsstoffen wel het slechtst van de vier, maar daarin zitten weer meer vitamine K en vezels. En gele en oranje paprika’s? Die bevatten meer voedingswaarde dan de groene, maar net iets minder dan hun rode broertje of zusje.

Artikelen van margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Het Voedingscentrum
Beeld | iStock