Dít is de invloed van je servies op je eetgedrag

Deel dit artikel:

Diëten is moeilijk, dat weet iedereen. Daarom kun je het best gebruik maken van handige trucjes en manieren om het jezelf zo gemakkelijk mogelijk te maken. Wist je bijvoorbeeld dat je servies ook invloed heeft op je eetgedrag?

‘Eet van een kleiner bord, dan eet je minder’, is een veelgehoord dieetadvies. Wij waren benieuwd of dat ook echt zo is en gingen op onderzoek uit.

Optische illusie

Het idee dat je minder gaat eten met een kleiner bord komt van de Delboeuf-illusie. Deze optische illusie laat zien dat twee identieke cirkels verschillend lijken wanneer ze in andere cirkels van verschillende groottes worden geplaatst. De cirkel in de kleine cirkel lijkt dan groter dan de identieke cirkel die in een grotere cirkel is geplaatst (snap je het nog?). Hetzelfde geldt voor het eten op je bord. Je portie zal groter lijken op een kleiner bord, dan wanneer je dezelfde portie op een groot bord legt.

Tegenstrijdige resultaten

Klinkt logisch, maar toch is er weinig bewijs dat dit ook echt werkt als dieettruc. Er lijken meer studies te zijn die de werking ervan tegenspreken, dan studies die de werking bewijzen. Een onderzoek van de Universiteit van Negev ontdekte zelfs dat hoe hongeriger iemand is, hoe beter diegene kan inschatten wat de grootte van een portie is, ongeacht de grootte van het bord. Heb je eigenlijk niet zo’n trek, dan trap je dus sneller in de Delboeuf-illusie dan iemand die wél veel trek heeft.

Eetnormen

Wat in elk geval wel waar is, is dat we standaard meer eten wanneer we grotere porties op ons bord hebben. Dat komt volgens gedragswetenschapper Roel Hermans door eetnormen waar we ons (onbewust) aan willen houden. Een van die normen is, dat het onbeleefd is om eten te laten liggen. Dat betekent dus dat we allemaal ons bord willen leegeten, ongeacht de grootte van de portie.

De kleur van je bord

De grootte van je bord is dus geen overtuigende manier om minder te eten. Maar hoe zit het dan met de kleur van je bord? Die kan namelijk ook invloed hebben op je eetgedrag. Wetenschappers van de Universiteit van Cornell ontdekten dat, hoe hoger het kleurcontrast tussen het eten en het bord, hoe minder je geneigd bent veel te eten.

Hoog kleurcontrast

In het onderzoek moest een groep deelnemers pasta op een wit bord scheppen (weinig kleurcontrast). De andere groep deed hetzelfde met een rood bord (veel kleurcontrast). En wat bleek? De groep met het witte bord schepte 22% meer pasta op dan de groep met het rode bord.

Volgens deze theorie zou je dus eigenlijk van groene borden moeten eten. Daardoor schep je minder op van ongezonde dingen als pasta, mayonaise en frites, en meer van gezonde (groene) groentes. Zeker een poging waard, toch?

Bron | Bedrock.nl, De Volkskrant, The Washington Post
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief