Ilona test Fit at Home: ‘Het schept wel een band dat de trainer zegt dat-ie het ook moeilijk heeft’

Deel dit artikel:

Pinterest

Coördinator eindredactie Ilona (41) komt altijd op de fiets naar de redactie. En in het weekend maakt ze geregeld lange wandelingen. Maar ijzel en storm schoppen deze routine geregeld in de war. Voor dat soort dagen zocht ze een sportief alternatief.

“Ik had het icoontje van Fit at Home al best vaak zien staan tussen de voorgeprogrammeerde apps op mijn tv, vlak bij dat van Netflix. Maar ja, als je dan na een drukke werkdag thuiskomt, is de keuze tussen bingen (wat met een béétje fantasie nog best klinkt als iets sportiefs) en squatten snel gemaakt…

Sportief alternatief

Nou is het heus niet zo dat ik helemaal niet beweeg en denk dat een Netflix-marathon een inspannende prestatie is omdat er nou eenmaal het woord ‘marathon’ aan gekoppeld is. Sterker nog: ik beweeg eigenlijk best veel. Ik ga door weer en wind op de fiets naar het werk (heen plus terug in totaal zo’n 25 kilometer) en maak in de weekenden geregeld een wandeling van een kilometer of twintig. Er is echter wel één voorbehoud: bij ijzel of van die storm die je bijna van je fiets blaast, pak ik de trein. En mis ik op zo’n dag dus meteen m’n portie beweging. De vraag of ik Fit at Home wilde testen, kwam daarom ook als geroepen. Kon ik mooi eens kijken of dat mijn sportieve plan B zou kunnen worden.

De B van Buikspieroefeningen

Op een stormachtige dinsdagavond open ik op mijn tv voor het eerst de app die ik al zo vaak heb zien staan. Die middag heb ik me al online geregistreerd, dus na het inloggen, kan ik meteen aan de slag. Natuurlijk wil ik na mijn Fit at Home-debuut ook nog wel mijn favoriete app – die van dat bingen dus – openen, dus ik kies voor de 20 minuten total body work out van trainer Yalmard. Gelukkig weet ik dan nog niet dat een groot deel van die twintig minuten in beslag wordt genomen door oefeningen die ik, op z’n zachtst gezegd, niet echt heel erg fijn vind. Maar goed, wie A zegt moet in dit geval ook Buikspieroefeningen zeggen, dus vol goede moed doe ik zo goed mogelijk na wat Yalmard doet op het scherm.

Hè, fijn, push-ups…

We beginnen met de warming-up, die bestaat uit een sessie touwtjespringen. Ik heb zowaar nog een springtouw in de kast liggen, maar je zou de sprongen ook best zonder touw kunnen maken. Daarna volgt de eerste ronde van drie verschillende oefeningen. Achtereenvolgens zijn dat push-ups (echt mijn lievelings… niet dus!), de oefening Superman (waarbij je op je knieën zittend op een matje afwisselend je rechterarm en linkerbeen én linkerarm en rechterbeen strekt), en brede squats. Tussen elke ronde zit een kleine drink- en adempauze en believe me: da’s heel fijn! Ik zou kunnen zeggen dat de tijd sneller gaat dan ik dacht, maar dan zou ik liegen. Net over de helft voelt het weliswaar niet als de langste tien minuten uit m’n leven, maar het komt er wel behoorlijk dicht bij in de buurt. Gelukkig zegt trainer Yalmard dat hij het ook moeilijk heeft. Dat schept toch een band.

Eerst squats, dan bingen

Het volgende deel van de training is bestemd voor cardio en core, wat zich uit in oefeningen als al springend de knieën heffen en afwisselend knieën en tenen aanraken en planken in verschillende varianten. Als ik dan hier beken dat ik ongeveer net zo veel van planken houd als van push-ups heb je misschien een idee van de kleur van m’n gezicht en zweetplekken op m’n shirt als ik daar eenmaal mee bezig ben. De term total body work out dekt in elk geval prima de lading. Nog even een coolingdown met flink wat rekken en strekken en dan beloon ik mezelf met een hete douche. Als ik daarna op de bank zit, klaar voor een fijne serie, heb ik toch wel een voldaan gevoel. Eerst squats, dan bingen is eigenlijk best een prima volgorde.”

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.