IJzertekort: hoe herken je het?

Deel dit artikel:

IJzer is een belangrijk mineraal in ons lichaam. Als je er te weinig van binnenkrijgt, kan dat op de lange termijn leiden tot bloedarmoede. Om het niet zo ver te laten komen, is het goed om de symptomen van ijzertekort (dat vooral bij vrouwen voorkomt) snel te herkennen.

Wat is ijzer?

IJzer is een mineraal dat in twee vormen voorkomt in eten: als heemijzer en als non-heemijzer. IJzer is een bestanddeel van het eiwit hemoglobine, dat in rode bloedcellen zit. Het zorgt ervoor dat het bloed zuurstof door het hele lichaam wordt getransporteerd. Het lichaam heeft deze zuurstof nodig om goed te functioneren. Ook helpt ijzer bij het aanmaken van afweerstoffen.

Hoeveel ijzer heb je nodig?

Iedereen heeft ijzer nodig, maar vooral voor vrouwen in de vruchtbare periode, kinderen, vegetariërs en veganisten is het belangrijk om voldoende van dit mineraal binnen te krijgen. Kinderen hebben voldoende ijzer nodig om hun denkvermogen en spiercoördinatie te ontwikkelen. Voor vrouwen zorgt de maandelijkse menstruatie ervoor dat het gehalte aan ijzer aanzienlijk afneemt.

Vrouwen van 19 – 50 jaar 15 mg (en 9 mg na de menopauze)
Vrouwen die borstvoeding geven 15 mg
Kinderen van 6 maanden – 5 jaar 8 mg
Kinderen van 6 – 9 jaar 9 mg

Via welke voeding krijg je ijzer binnen?

Heemijzer krijg je vooral binnen via vlees. In de meeste vleesvervangers zit ook voldoende ijzer. Van deze ijzersoort neemt het lichaam naar schatting zo’n 25% op. Non-heemijzer vind je vooral in plantaardige voeding, zoals groente en brood. Per product neemt je lichaam hiervan tussen de 1% en 10% op. Goed om te weten is dat vitamine C ervoor zorgt dat ijzer uit brood makkelijker opgenomen wordt.

Symptomen ijzertekort

Als je te weinig ijzer binnenkrijgt, kan dat op de lange termijn een ijzertekort opleveren. Het komt niet vaak voor, omdat je lichaam bij een tekort meer ijzer uit het eten haalt. Hieronder de symptomen waaraan je ijzertekort kunt herkennen.

Vermoeid
Het lichaam heeft ijzer nodig om hemoglobine te maken, de stof die rode bloedcellen voorziet van zuurstof. Wanneer je niet genoeg gezonde bloedcellen hebt, begin je vermoeid te raken.

Snel buiten adem
Buiten adem raken kan gebeuren wanneer je in de sportschool bent, maar ook wanneer je gewoon naar je auto loopt. Zonder voldoende ijzer in je lichaam, heeft je lichaam een tekort aan zuurstof.

Bleke huid
Heb je een ongezonde, bleke kleur op je gezicht? Dat is geen goed teken. Een bleek uiterlijk kan veroorzaakt worden door een verminderde doorbloeding en een verminderd aantal rode bloedcellen.

Minder uithoudingsvermogen
Heb je moeite met sporten en lukt het je niet om de oefeningen vol te houden, terwijl dit een aantal weken geleden nog wel het geval was? Een tekort aan ijzer kan lijden tot een verminderd uithoudingsvermogen.

Broze nagels
Broze (teen)nagels of een deukje in je nagels? Dit kan wijzen op een ijzertekort.

Frequente infecties
Als je vaak ziek bent, en last heb van de luchtwegen, kan de boosdoener een tekort aan ijzer zijn.

IJzertekort voorkomen

– Geregeld vlees eten. Vooral rund- of lamsvlees bevat veel ijzer.
– Volkorenproducten en peulvruchten.
– Vitamine C.
– IJzerpillen (vooral belangrijk als je veganist bent).
– Ga voor vleesvervangers als je vegetariër bent.

Bron | IJzertekort.org / Voedingscentrum

Let jij er ook op of je voldoende ijzer binnenkrijgt?