Diepvriesgroente & fruit: is het net zo gezond als vers?

Deel dit artikel:

Vers fruit is hartstikke lekker, maar er zit wel een groot nadeel aan: het bederft redelijk snel en is daarnaast vrij prijzig. Steeds meer mensen grijpen daarom naar diepvriesfruit. Maar is dat wel net zo gezond?

Als we onderzoekers van de universiteit van Georgia moeten geloven wel: bevroren fruit zou namelijk net zo veel vitamines bevatten als de verse variant.Volgens plantenfysioloog Gene Lester zijn diepvriesproducten vooral interessant als je weet dat je je fruit en groenten niet gelijk gaat opeten. “Bevroren fruit wordt geplukt op het moment dat de vrucht op z’n rijpst is.  Daarna wordt het direct ingevroren en verpakt onder een stikstofatmosfeer. De blootstelling van  fruit aan stikstof helpt om voedingsstoffen te behouden die normaal afgebroken worden door zuurstof.”

Gelijke voedingswaarden

Maar is het ook écht gezonder? De Amerikaanse wetenschappers zijn zo’n twee jaar lang bezig geweest met het analyseren van de voedingswaarden van verschillende soorten fruit uit de vriezer. Die werden vervolgens vergeleken met de voedingswaarden van vers fruit. En wat bleek? De voedingswaarden van het verse en het bevroren fruit waren over het algemeen gelijk aan elkaar. Sterker nog: er waren voorbeelden te vinden van fruit uit de vriezer dat meer vitamines bevatte dan de verse variant.

Goed voor huid én weerstand

Zo bleken aardbeien uit de vriezer 36 procent meer bèta-caroteen dan verse aardbeien te bevatten. Bèta-caroteen heeft een belangrijke functie als provitamine A en antioxidant. Daarnaast beschermt het de huid tegen uv-schade. Ook bevroren blauwe bessen bleken nog gezonder te zijn dan de verse variant. Ze bevatten namelijk meer vitamine C dan de verse bessen. Dat is onder andere goed voor je weerstand, tanden, botten en huid.

Minder vers

Maar hoe kan het nu dat sommige soorten diepvriesfruit zelfs gezonder zijn dan vers fruit? Eigenlijk is het heel simpel: vers fruit is gewoon minder vers dan bevroren fruit. Klinkt misschien gek, maar het is echt waar. Vers fruit moet namelijk worden geplukt, gewassen, verpakt en naar de winkel worden vervoerd. Vervolgens ligt het daar nog een tijdje, voordat het in je winkelmand belandt. Tijdens dat proces gaat er door bepaalde enzymen voedingswaarde verloren.

Voorsprong

Groenten worden voor het invriezen eerst geblancheerd in water tussen de 32 en 35 °C. Daardoor worden de enzymen die zorgen voor verkleuring, vernietigd. Met het blancheren kan je 50% van de vitamine C verliezen. Het goede nieuws is dan weer dat groenten die bedoeld zijn om in te vriezen, net zoals fruit, geplukt worden als ze op een piek zitten qua rijpheid en ze het meeste voedingsstoffen bevatten. Verse producten worden meestal geplukt als ze nog niet zo rijp en voedzaam zijn om langer mee te gaan tijdens het transport en de opslag. Bevroren groenten beginnen dus met een voedingsvoordeel wat de verliezen tijdens het blancheren goedmaakt en waardoor ze nog steeds een hogere voedingswaarde hebben dan verse producten, vaak zelfs 10 à 50% meer. Verse producten verliezen namelijk veel meer voedingsstoffen door de blootstelling aan zuurstof.”

Vitamines en mineralen

Bij bevroren fruit gebeurt dat niet. Fruit dat bestemd is voor de diepvries kan namelijk direct na het plukken worden ingevroren. Het invriezen van het fruit stopt het proces van het afbreken van de voedingswaarden, wat weer positieve gevolgen heeft voor de vitamines en mineralen in het fruit.

Voordelen

Kortom: het maakt dus weinig uit of je verse producten of diepvriesgroente- of  fruit eet. Al heeft de bevroren variant wel wat meer voordelen. Het is namelijk goedkoper dan vers én alle soorten zijn op die manier het hele jaar door verkrijgbaar, terwijl verse producten vaak seizoensgebonden zijn. Kies wel voor bevroren groenten zonder toegevoegd zout en fruit zonder toegevoegde suikers voor het optimale resultaat voor je gezondheid.

Bron | Fruit & Veggies More Matters | HLN.be
Foto | iStock |