Last van hooikoorts? Dít kun je volgens voedingsexperts dan het best eten

Deel dit artikel:

Pinterest

Een lopende neus, brandende ogen, niesbuien: door hooikoorts kun je je hondsberoerd voelen. Gelukkig bestaat er wat medicatie tegen. Maar let je ook op wat je eet?

Bepaald eten zou volgens voedingsdeskundigen je hooikoorts kunnen verminderen. En dus doe je er goed aan om in het hooikoortsseizoen te smullen van:

1. Ananas

“Ananas is een belangrijke bron van het enzym bromelaïne, dat zwelling in je neus en allergische reacties kan verminderen,” beweert voedingsdeskundige Neda Varbanova tegenover Elite Daily.

2. Tonijn

Vette vis zoals tonijn zit boordevol omega-3-vetzuren. “Omega-3 bestrijdt ontstekingen en uit studies blijkt, dat mensen die er veel van nemen minder last van hooikoorts hebben,” aldus Varbanova. Ze adviseert om twee keer pek week tonijn te eten. Anders dan het Voedingscentrum dat nog altijd een keer per week vis blijft aanprijzen.

3. Uien

Dit klinkt tegenstrijdig, want van uien raken je ogen juist geïrriteerd. Toch zou de smaakmaker kunnen helpen in je strijd tegen hooikoorts. “Het stofje quercetine dat in ui zit, bevat antioxidanten die je immuunsysteem stimuleren,” legt gezondheidsexpert Caleb Backe uit aan Elite Daily. “Het blokkert de aanmaak van stofjes die allergische reacties in je lichaam triggeren.”

4. Kurkuma

Je weet wel, dat oranje poeder verkregen uit geelwortel. Dit kruid zou een ontstekingsremmende werking hebben, waardoor je allergieklachten verminderen. Varbanova adviseert om kurkuma in het hooikoortsseizoen – dat dit jaar al vroeg begonnen is – naar hartenlust toe te voegen aan je gebakken eieren, soepen, salades, sauzen en welk recept je ook maar kunt bedenken. “Kurkuma combineren met zwarte peper zorgt ervoor dat je het beter absorbeert,” legt ze uit.

5. Zuurkool

Je darmflora hebben een sterk verband met je immuunsysteem. “Eten dat zorgt voor gezonde darmen kan je immuunsysteem versterken en ontstekingen remmen,” legt voedingsdeskundige Lisa Richards uit aan Elite Day. “Precies wat je nodigt hebt tegen hooikoorts.” En laat zuurkool nou net die ontstekingsremmende probiotica bevatten. Niet alleen lekker in de winter, hoor: zuurkool smaakt net zo goed op een broodje met avocado of door een salade.

Kruisreacties

Het Voedingscentrum legt ook uit dat je bepaalde voedingsmiddelen misschien beter níet kunt eten als je kampt met hooikoorts. Je zou namelijk last kunnen hebben van kruisreacties. Naast allergie voor bepaald stuifmeel van bomen, planten of grassen, krijg je soms ook een allergische reactie op bepaald eten. Dat komt waarschijnlijk doordat de stofjes in voeding en pollen aan elkaar verwant zijn. In dit overzicht laat het Voedingscentrum zien dat je misschien beter minder aardappel, tarwe, tomaten en pinda’s kunt eten als je allergisch bent voor graspollen. En kun je niet goed tegen berkenpollen? Dan zou je kunnen uitproberen of minder appels, peren, aardbeien, perziken en noten eten helpt.

Huisarts

Voordat je fanatiek bovenstaande voedingsmiddelen op je boodschappenlijst zet of juist schrapt, is het altijd verstandig om eerst te overleggen met je huisarts. Je moet er bijvoorbeeld zeker van zijn dat je niet allergisch bent voor een van de producten of het wel uit je dieet kan missen. En het eten of niet eten ervan is natuurlijk geen belofte dat je hooikoorts ook echt afneemt. Ieder lichaam is anders.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Elite Daily, Voedingscentrum
Beeld | iStock