Zwaar getafeld? Zo lang duurt het écht om aan te komen

Deel dit artikel:

Heerlijk, al die zomerborrels, barbecues en all inclusive vakanties. Maar ongemerkt krijg je tijdens de zomermaanden vaak net iets te veel calorieën binnen. Gelukkig is er een richtlijn die je kan helpen om te zorgen dat je deze zomer niet al te veel aankomt.

Heb jij het idee dat je zelfs door alleen maar aan een stuk taart te ruiken al aankomt? Dan kun je opgelucht ademhalen. Zelfs wanneer je eenmalig een keer zwaar gaat tafelen, zul je niet gelijk een kilo zwaarder worden. Het wordt echter een ander verhaal wanneer je stelselmatig te veel gaat eten.

Stelselmatig te veel calorieën

Veel eten is opzich niet erg, zolang je ook maar veel verbrandt. Wanneer je meer calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt, wordt de energie opgeslagen. Voor een keertje is dat niet zo erg, maar wanneer dat meerdere dagen achter elkaar gebeurt, zal de weegschaal een steeds hoger cijfer aangeven. Wanneer je een week lang 500 calorieën per dag meer eet dan je lichaam nodig heeft, kom je ongeveer een kilo aan.

Basaal metabolisme

Het lastige is alleen dat er geen eenduidige richtlijn is voor hoeveel calorieën je op een dag nodig hebt. Dit getal hangt onder andere af van de snelheid van je metabolisme in rust, de hoeveelheid lichaamsbeweging, leeftijd, lengte en geslacht. Door je basaal metabolisme (BMR) te berekenen kun je een inzicht krijgen in wat jouw dagelijkse caloriebehoefte is. Je BMR geeft aan hoeveel calorieën je lichaam verbruikt in rust. Dit getal staat voor ongeveer 60 à 75 procent van je totale dagelijkse calorieverbranding. Deze bereken je als volgt:

BMR = (10 x gewicht in kg) + (6,25 x hoogte in cm) – (5 x leeftijd in jaren) -161

Lees ook
4 sporten waarmee je veel calorieën verbrandt

Extra activiteit

Je BMR geeft echter alleen maar aan wanneer je de hele dag niks doet. Wanneer je werkt, boodschappen doet, met het huishouden bezig bent of gaat sporten verbrand je meer calorieën. Wanneer je één tot drie keer per week aan lichte beweging doet, kun je dit bedrag vermenigvuldigen met 1,375 en wanneer je drie keer per week aan sport doet vermenigvuldig je je BMR het beste met 1,55.

Bron| Goedgevoel, AD
Beeld| iStock