Hoe je met mindfulness sneller van je burn-out herstelt

Deel dit artikel:

Een burn-out is een van de beruchtste aandoeningen van deze tijd. In Nederland kampen maar liefst 900.000 werknemers met burn-outklachten, waarvan het grootste deel uit vrouwen bestaat. Heb je een burn-out, dan ben je waarschijnlijk een perfectionistisch ingestelde vrouw die overal zelf de controle over wil houden. Tijd om die inefficiënte houding op een verantwoorde manier aan te pakken. Deze praktische inzichten van Marisa Garau geven je een duwtje in de goede richting – en nee, daar hoef je echt geen mindfulness-meditaties voor aan te leren!

Vergeet multitasken

“Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat multitasken meer tijd kost dan dat ’t tijd bespaart. Toch blijven wij vrouwen koppig meerdere dingen tegelijk doen in de ijdele hoop dat we hiermee snel veel taken wegwerken. En dat is niet zo slim. Want hoe meer taken je per dag afhandelt, hoe meer nieuwe taken je zult aantrekken. Geen wonder dat je elke dag opnieuw in de taken omkomt. Het geheim zit ‘m in het mindful inplannen van minder taken. Met het aanpakken van slechts enkele taken per dag zorg je ervoor dat je geen vacuum creëert dat zich (geheel volgens de natuurwetten) weer moet vullen. Breng je het aantal taken naar beneden, dan laat je hiermee ook je stresslevels naar een gezond niveau zakken.”

Focussen

“Het snel afhandelen van tientallen taken per dag geeft je een constant opgejaagd gevoel. Aan het einde van weer zo’n overvolle dag plof je emotioneel uitgeput in bed, terwijl je je schuldig voelt over al die dingen waar je weer niet aan bent toegekomen. Focussen is hiervoor de mindfulness-oplossing. Kies twee of drie dingen uit die je op een dag wilt doen, en voer deze taken vervolgens met volledige, onverdeelde aandacht uit. Dus schiet niet als een ongeleid projectiel overal op af, maar ga te werk als een wijze vrouw die zich met overgave aan die ene uitverkoren taak wijdt. Niet alleen levert dit veel betere resultaten op, ook geeft focussen een bijzondere emotionele kwaliteit aan alles wat je hebt voltooid. Je bent nu bewust bezig en dat zorgt voor een tevreden gevoel. Je zult merken dat je aan het einde van de dag veel minder moe bent en met een goed gevoel over je prestaties in slaap valt.”

Stap uit de ‘me-myself-and-I’-show

“Natuurlijk, je bent een ambitieuze vrouw die altijd alles uit de kast haalt. En ondanks dat ’t je je gezondheid kost, vind je het stiekem een houding waarmee je bewondering denkt af te dwingen. Maar als je zo’n streber bent die inmiddels wel ’n beetje op haar tandvlees loopt, bedenk dan eens dat je met al dat haasten en streven maar bar weinig aandacht voor anderen overhoudt. We kennen toch allemaal wel zo’n Superwoman die al het werk uit de handen van haar medewerkers trekt, thuis geen puf meer heeft voor de kinderen en al helemaal niet meer toe komt aan haar vriendschappen? En zo veroorzaakt perfectionisme in feite kille onvrede en stille eenzaamheid, waarmee je niet alleen jezelf uitholt, maar wat je ook vervreemdt van degenen die je juist waardeert en liefhebt. Realiseer je dat het leven niet draait om slim geschreven rapporten en perfect georganiseerde events, maar om het aangaan en verdiepen van warme, vervullende relaties. Zeg dus vaker ‘nee’ tegen een late avondvergadering of een tijdrovend project, en kies bewust voor het geven van onverdeelde tijd en aandacht aan de mensen om je heen. Beter voor jou en beter voor hen!”

Over Marisa Garau
Marisa Garau schrijft boeken over mindfulness en ontwikkelt online cursussen. “Met mijn nuchtere mindfulness-oefeningen zonder meditaties pak je de diepere oorzaken van je burnout aan, waardoor je je snel weer beter voelt en het risico op terugval minimaal is. Mijn aanpak helpt je om een nieuwe levenshouding aan te nemen waarin je niet meer krampachtig aan het presteren bent, maar ontspannen met werk en relaties om kunt gaan.” Via haar website GrowingMindfulness kun je ook inspirerende goodies en gratis proeflessen downloaden.