‘Twee kiwi’s per dag verbeteren de darmfunctie’

Deel dit artikel:

We wisten al dat ze gezond zijn, maar volgens Nieuw-Zeelandse media zijn kiwi’s waarschijnlijk nóg gezonder dan we tot nu toe dachten. Zo zou de vrucht onder meer een gunstig effect hebben op de bloedsuikerspiegel. En twee kiwi’s per dag doen schijnbaar wonderen voor je darmen!

Voor het eerste International Symposium on Kiwifruit and Health dat deze week in Nieuw-Zeeland plaatsvindt, zijn de meest recente onderzoeken naar de gezondheidseffecten van kiwi’s bij elkaar gesprokkeld, meldt NU.nl. De resultaten zijn – niet verwonderlijk – veelbelovend. Een paar redenen om vaker kiwi’s te eten:

Bomvol vitamine C

Kiwi’s zijn echte vitaminebommen: ze zitten bomvol vitamine C. Als je naar de verhouding gewicht en hoeveelheid vitamine C kijkt, bevat de kiwi zelfs relatief meer vitamine C dan een sinaasappel. De vruchten papaya, aardbeien en ananas bevatten net iets meer vitamine C dan de Nieuw-Zeelandse trots. Vitamine C is goed voor de weerstand en maakt je vitaler. Wist je trouwens dat de schil van een kiwi ook kerngezond is en je deze prima kunt eten?

Goed voor je bloedsuikerspiegel

Kiwi’s kunnen volgens de Nieuw-Zeelanders mogelijk bijdragen aan een gezonde, stabiele bloedsuikerspiegel. Een schommelende bloedsuikerspiegel is bewezen ongezond. Met een stabiele bloedsuikerspiegel heb je ook minder snel weer trek, waardoor je makkelijker op gewicht kunt blijven of kunt afvallen.

Goed voor je darmen en spijsvertering

Bij het eten van twee kiwi’s per dag werd een ‘significante verbetering van de darmfunctie’ gemeten, aldus NU.nl. Kiwi’s bevatten namelijk behalve veel vezels een heel speciaal enzym dat in geen enkel andere fruitsoort voorkomt, namelijk actinidine. Dit enzym helpt eiwitten te verteren en bevordert dus de spijsvertering. Een gezond spijsverteringsstelsel zorgt voor een sneller metabolisme, een vlotte afvoer van afvalstoffen uit het lichaam en het vermindert bovendien het opgeblazen gevoel.

Veel kalium

Naast vitamine C bevat een kiwi ook kalium. Dit mineraal is samen met chloor en natrium betrokken bij het regelen van de vochtbalans en bloeddruk in het lichaam. Kalium heeft een gunstig effect omdat het het bloeddrukverhogende effect van natrium tegenwerkt.

Weinig calorieën

Een kiwi is ook nog eens een verantwoord tussendoortje, want ze bevatten weinig calorieën. De groene kiwi bevat 81 kcal per 100 gram, de gele variant 79 kcal per 100 gram. Geen zorgen dus, zelfs als je er meerdere op een dag eet.

Kiwi-jam maken

Wil je de kiwi eens op een andere manier eten, dan kan dat ook. Je kunt met de groene vrucht namelijk ook heerlijke jam maken. Hieronder een klein recept voor 4 à 5 potten van 375 gram in combinatie met appel.

Wat heb je nodig?
– 1 kg kiwi’s
– 500 g appels
– 1 kg suiker
– het sap van 2 limoenen

Zo maak je het!
Stap 1 – Schil de kiwi’s en snijd ze in plakjes. Doe hetzelfde met de appel.
Stap 2 – Doe de vruchten in een wijde, hoge pan met dikke bodem en voeg suiker, limoensap en 50 ml water toe.
Stap 3 – Breng de vruchten op een hoog vuur aan de kook en laat het vervolgens 15 min. zachtjes uitpruttelen. Roer af en toe en schrap tot slot het schuim eraf.
Stap 4 – De jam is klaar wanneer de vruchten glazig zijn en in het mengsel wegzinken. Bovendien moet een druppel van de jam stollen als je ‘m op een koud bord laat vallen.
Stap 5 – Maak de jam fijn in de groentenmolen om de kiwipitjes te doen verdwijnen en giet de jam terug in de pan. Laat hem opnieuw aan de kook komen en laat nog 5 minuten pruttelen.
Stap 6 – Giet de jam in potten, schroef het deksel erop en keer de potten om. Laat de inhoud afkoelen voordat je de potten weer omdraait.