Hielspoor: wat is het en hoe kom je van die pijnlijke hielen af?

Deel dit artikel:

Het komt vooral voor bij mensen van boven de veertig, maar ook jonge sporters kunnen er last van hebben: hielpijn, in de volksmond ook wel ‘hielspoor’ genoemd. Je voelt dan een felle, scherpe pijn onder je hiel als je staat of loopt. Hoe ontstaat het en hoe kom je er weer vanaf? 

Pijnlijke hielen ontstaan door een overbelaste voetzoolpees. Deze sterke pees onder je voet verbindt je voorvoet met je hiel en vangt de schokken van het lopen op. Door hardlopen, overgewicht, veel staan of springen, platvoeten of een verkeerde loophouding kan er te veel spanning op het brede aanhechtingspunt bij de hiel komen, waardoor deze geleidelijk kan gaan irriteren en ontsteken. Als dit niet goed geneest, dan kan de pees gedeeltelijk gaan verkalken. Dit verkalkte stukje of botuitsteeksel wordt ‘hielspoor’ genoemd, vandaar dat dit uitsteeksel altijd de schuld krijgt. In werkelijkheid is het hielspoor echter niet de oorzaak, maar een (mogelijk) gevolg van de klachten. Het is trouwens ook niet gezegd dat zo’n botuitsteeksel onder je hielen pijn doet of de pijn erger maakt. Heel veel mensen hebben een hielspoor en slechts een minderheid hiervan heeft pijnlijke hielen.

Veertigplussers en vrouwen relatief gevoelig

De boosdoener bij zere hielen is dus die ontstoken of geïrriteerde peesaanhechting. Dit komt behoorlijk vaak voor: ruim tien procent van de mensen heeft er ooit weleens last van gehad. Vooral veertigplussers en vrouwen zijn er relatief gevoelig voor. Maar jonge sporters kunnen ook klagen over pijnlijke hielen.

Pijnklachten ‘hielspoor’

Hoe die pijn precies voelt? Je hebt waarschijnlijk ‘hielspoor’ als je een felle, scherpe pijn onder je hiel voelt wanneer je erop staat of loopt. Veel mensen hebben er vooral ’s ochtends bij het opstaan last van, of als ze lang hebben stilgezeten en weer gaan lopen. Met blote voeten op een harde ondergrond lopen kan soms ook zeer doen. Neem je weer rust, dan stopt de pijn vrijwel direct.

Ontlasten, die voet!

Als je inderdaad een ontstoken of geïrriteerde peesplaat hebt, is het belangrijk om je voet zo min mogelijk te belasten! Bewegen is goed, maar neem rust als je weer pijn voelt. Doorgaan bij pijn vertraagt het herstel. Soms kan het ook beter zijn om even helemaal te stoppen met sporten (als je daarbij tenminste pijn voelt). Andere belangrijke adviezen:

– Zorg bij sporten dat je minder zwaar traint en bouw de training geleidelijk op om te voorkomen dat de pijn verergert.
– Vermijd harde ondergrond, snel van start gaan (zonder de spieren eerst op te warmen en op te rekken), snelle sprints, en krachtig afzetten (springen) als je merkt dat dat pijn doet.
– Als je tijdens het sporten klachten houdt, kies dan tijdelijk voor zwemmen of fietsen om je voet minder te belasten.
– Probeer af te vallen als je overgewicht hebt.
– Je kunt oefeningen doen om de voet- en kuitspier te rekken en te versterken. Dit kan erg effectief zijn, lezen we op Sportzorg.nl, de voorlichtingswebsite van sportartsen. De rek- en strekoefeningen zouden ook nieuwe klachten kunnen helpen voorkomen.

Zooltjes

Sommige mensen hebben minder pijn als ze zooltjes met een uitsparing onder de hiel dragen. Hierdoor komt er minder druk op de hiel. Zachte hakstukjes of steunzolen kunnen weer helpen om schokken op te vangen. Wel zo comfortabel. Volgens Thuisarts.nl hebben zooltjes echter geen invloed op het herstel.

Hielpijn voorkomen

Is de pijn na twee tot vier weken niet verminderd? Neem dan contact op met je huisarts. Toch loopt het meestal wel goed af met die hielpijnklachten. De ergste pijn gaat meestal binnen één tot vier maanden vanzelf weer over, meldt Thuisarts.nl. Meer dan tachtig van de mensen met hielspoorklachten is binnen een jaar genezen. Liever voorkomen dan genezen? Deze adviezen kunnen helpen voorkomen dat je voetzoolpees overbelast raakt:

– Probeer af te vallen als je overgewicht hebt. Hoe zwaarder je bent, hoe zwaarder je voetzoolpees wordt belast.
– Sport bij voorkeur op een zachte, dempende ondergrond (bos, gras).
– Draag bij het sporten goed passende sportschoenen met een schokdempende zool.
– Rekoefeningen en krachtoefeningen helpen je voet- en kuitspieren soepel en sterk te houden.

Bron | Thuisarts.nl, Sportzorg.nl, solvo.nl, Hielpijncentrum.nl

Lees ook

Zo verwijder je die vervelende krassen op je zonnebril

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.