Deze voedingsmiddelen houden je hersenen gezond

Deel dit artikel:

Als je gezond en gevarieerd eet krijg je automatisch alle voedingsstoffen binnen die je lichaam, inclusief je hersenen, nodig heeft. Onderzoek wijst uit dat sommige voedingsstoffen effect hebben op de werking en de conditie van je hersenen.

Maar wat moet je eten om je hersenen gezond te houden?

Vitamini B12

Vitamine B12 is een belangrijke voedingsstof voor onze hersenen. Een tekort kan vermoeidheid, concentratieproblemen en bloedarmoede veroorzaken. Nu scheelt het dat ons lichaam daar een voorraadje van heeft aangemaakt, en een tekort bijna nooit voorkomt. Je vindt vitamine B12 in dierlijke producten zoals vlees, kaas, eieren en melk.

Omega 3-vetzuren

Om goed met elkaar te kunnen communiceren hebben je hersencellen vetzuren en met name omega 3- vetzuren nodig. Een tekort kan leiden tot concentratieproblemen en vergeetachtigheid. Ansjovis, zalm, sardines, makreel en haring bevatten veel Omega 3- vetzuren. Het Voedingscentrum adviseert om minimaal éé keer per week vette vis te eten.

Lees ook: Dit zijn de positieve effecten van een koolhydraatarm dieet op de hersenen

Antioxidanten

Vitamine C en E, oftewel antioxidanten, hebben een positief effect op de conditie van de hersenen. Je vindt ze in verse groenten en fruit. Elke soort bevat weer andere voedingsstoffen, daarom adviseert het Voedingscentrum te variëren. De aanbevolen hoeveelheid is 250 gram groenten per dag en twee stuks fruit.

Groene bladgroenten

Ze vallen waarschijnlijk niet bij iedereen in de smaak, groene bladgroenten. Maar ze zitten bomvol vitaminen, mineralen, vezels en antioxidanten; voedingsstoffen die de kans op hart- en vaatziekten, kanker en een hoge bloeddruk verlagen. Hart en bloedvaten beschadigen namelijk bij een hoge bloeddruk en dit vergroot weer de kans op dementie.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Mineralen

Voedingsstoffen die ook belangrijk zijn voor de werking van je hersenen zijn zink, jodium en ijzer (mineralen). Brood, noten, granen, mosselen, garnalen, vlees en kaas zitten bomvol zink. Jodium vind je in brood, vis, eieren en in sommige merken keukenzout. Voedingsmiddelen die ijzer bevatten zijn aardappelen, peulvruchten, bonen, vlees en vis.

Bron | Voedingscentrum, IkWoonLeefZorg                                                                                                                     Beeld | iStock