Dít doet een half uurtje wandelen per dag met je lichaam

Deel dit artikel:

Heel herkenbaar: het pasje van de sportschool dat al het hele jaar ongebruikt in je portemonnee zit… Wil je niet intensief sporten, maar wel meer bewegen? Ga dan eens wandelen!

Dagelijks een stevige wandeling van minstens 30 minuten heeft al mooie gevolgen voor je gezondheid én figuur…

Minder last van spataderen

Haal de wandelschoenen maar uit de kast, want met een stevige wandeling zullen je benen strakker worden. Niet alleen krijg je hierdoor strakkere kuiten (en billen!), maar het kan er ook nog eens voor zorgen dat je minder last krijgt van spataderen.

Lager vetpercentage

Wandelen heeft niet alleen invloed op je benen en billen, maar ook op je buik. Je vetpercentage neemt af. Misschien merk je het niet zo snel als je op de weegschaal staat, maar je broek zal losser om je heupen vallen. Door sneller resultaat te boeken en je houding te verbeteren, kun je het beste je core – je buikspieren – aanspannen tijdens het lopen.

Geest

Uit onderzoek blijkt dat een wandeling door de natuur depressieve gevoelens verlaagt en je zelfvertrouwen verhoogt. Neem dus lekker de hond mee naar het bos, wandel door het park of kies voor een route langs het water.

Gezondheid

Soms kan wandelen zelfs effectiever zijn dan rennen. Onderzoekers van het Lawrence Berkley National Laboratory in California, hebben participanten tussen de 18 en 80 jaar gedurende zes jaar geobserveerd. De uitkomst was dat wandelen het risico op hartfalen met 9,3% verlaagt, terwijl dit bij rennen slechts 4,5% is. Goed excuus om niet te gaan hardlopen… Wandelen daarentegen moeten we maar vaker gaan doen!

Bron: The Guardian
Beeld: iStock