Zo kun je je haar het best verzorgen in de menopauze

Deel dit artikel:

Niet alleen je lichaam, maar ook je lokken ondergaan de nodige veranderingen zodra je in de menopauze komt. Je haar wordt dunner, valt sneller uit en wordt droog. Maar waarom is dit eigenlijk en kun je hier iets tegen doen?

Haarproblemen zijn eigenlijk heel normaal in de menopauze. Net zoals bij andere klachten spelen je hormonen hier een grote rol in, maar ook een veranderde behoefte aan voedingsstoffen of andere (genetische) factoren.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.  

Hormonen

Zodra je in de menopauze komt maakt je lichaam minder oestrogeen, wat ook weer invloed heeft op je haar. Je haarzakjes hebben het hormoon namelijk nodig om haren te laten groeien. Omdat er dus minder oestrogeen beschikbaar is, kunnen je haarwortels opdrogen waardoor je lokken droger en brozer worden, uitdunnen of uitvallen. Deze veranderingen kunnen heel geleidelijk gaan, maar het kan ook plotseling gebeuren.

Vitaminetekort

Haarproblemen kunnen ook veroorzaakt worden door een vitaminetekort. In de menopauze heeft je lichaam namelijk veel vitaminen en mineralen nodig om alle veranderingen in je lichaam te kunnen opvangen. Vitamine A (retinol) regelt bijvoorbeeld de oestrogenen in de pre-menopauze, wat ook een belangrijke vitamine is om je haar gezond te houden. Ook vitamine B en ijzer spelen hierbij een rol. Mocht je twijfelen of dit bij jou ook het geval is, dan kun je het beste naar de huisarts gaan. Hij of zij kan met een eenvoudige bloedafname zien of je tekorten hebt en eventueel aanvullende vitaminen aanraden.

Lees ook:
Dit zijn de tekenen van een vitaminetekort 

Genetische factoren

Daarnaast is haaruitval natuurlijk voor een groot deel ook gewoon genetisch bepaald. Als je vader bijvoorbeeld al vroeg kaal is geworden of je moeder al op jonge leeftijd last had van uitdunnend haar, dan is de kans groot dat dit bij jou ook zal gebeuren. De menopauze versterkt dit effect alleen maar extra, waardoor het dus allemaal wat sneller kan gaan.

Verzorgingstips

Hoewel haarproblemen niet helemaal te voorkomen zijn in de menopauze, kun je wel een aantal dingen doen om je lokken wat sterker te maken;

1. Gezond van binnen, gezond van buiten

Je voeding heeft een grote invloed op de gezondheid van je haar. Als je gezond eet, zal je duidelijk het verschil merken. Proteine- en ijzerrijke voeding doen bijvoorbeeld wonderen voor je lokken. Denk aan broccoli, spinazie, noten, kip, dadels en vijgen.

2. Meer ontspannen

Menopauzeklachten kunnen bij vrouwen voor de nodige stress zorgen. En laat stress nou één van de grootste boosdoeners zijn voor haaruitval. Probeer stressgevoelens daarom zoveel mogelijk te vermijden. Gun jezelf genoeg rust en maak tijd vrij voor dingen die je belangrijk vindt. Ook bewegen kan een goede manier zijn om te ontspannen. Denk bijvoorbeeld aan wandelen of yoga.

3. Hormoonbehandeling

Als je echt veel last hebt van haarproblemen en andere menopauzeklachten, kun je met je arts of gynaecoloog bespreken of een hormoonbehandeling iets voor jou is. Met een lage dosis hormonen kun je de klachten vaak volledig en snel verhelpen, zelfs wanneer je al een tijdje in de menopauze zit.

4. Wees lief voor je haar

Gebruik een speciale shampoo tegen dunner wordend haar en trakteer je hoofdhuid regelmatig op een lekkere hoofdmassage. Dit laatste zorgt voor een goede doorbloeding, waardoor je haren sterker zullen uitgroeien. Let ook op de temperatuur waarmee je je haar uitspoelt: te heet water droogt je haar nog meer uit en zal het beschadigen. Lauw water is daarom een betere optie.

Bron | Libelle.be
Foto | iStock