Dít zijn de grootste fouten die je maakt als je gezond bezig denkt te zijn

Deel dit artikel:

Met 2019 in het verschiet houden we ons langzaam maar zeker weer bezig met goede voornemens. Ga jij in het nieuwe jaar (opnieuw) een poging wagen gezond te eten en meer te bewegen? Probeer dan deze klassieke fouten te vermijden.

Elke keer begin je weer vol goede moed met een bewuste levensstijl. Maar na een paar weken kom je toch niet meer zo vaak in de sportschool als je zou willen. En dan hebben we het nog niet eens over alle ongezonde, lekkere dingen die lastig te weerstaan zijn. Herkenbaar? Ja, een verantwoorde levensstijl kan best lastig zijn. Zelfs wanneer je denkt dat je goed en gezond bezig bent. Diëtiste Anneleen Visser doet een boekje open over de grootste valkuilen én vertelt in het AD hoe je die kunt vermijden.

1. Koolhydraten laten staan

Er wordt weleens gezegd dat je brood en aardappels beter kunt vermijden als je wilt afvallen. En hoewel het op korte termijn resultaat kan opleveren, is het niet zonder risico’s. “Je moet wel aanvullende supplementen gebruiken als je geen of weinig koolhydraten eet,” aldus Visser. “Brood bevat bijvoorbeeld veel jodium: je bouwt snel een jodiumtekort op als je brood van je menu schrapt.”

Ook het Voedingscentrum raadt het stoppen met koolhydraten af. “Koolhydraten uit volkorenbrood, zilvervliesrijst en volkorenpasta zorgen voor verzadiging, waardoor je minder snel naar ongezonde tussendoortjes grijpt,” legt Patricia Schutte van het Voedingscentrum uit. En als je na verloop van tijd besluit wél weer koolhydraten te eten, zitten de kilo’s er volgens haar in een mum van tijd weer aan…

2. Calorieën zijn calorieën

Als je gefixeerd bent op de hoeveelheid calorieën die in een bepaald product zitten, ben je helaas niet goed bezig. Zo kun je bijvoorbeeld beter kiezen voor zalm dan voor varkensvlees, stelt de diëtiste, ook al is het aantal calorieën gelijk. “Zalm bevat veel kilocalorieën door de hoeveelheid vet, maar heeft een betere, gezondere samenstelling.” Dit komt door de onverzadigde vetzuren die zalm bevat.

3. Cheatday

Als je een week übergezond hebt gegeten en veel hebt gesport, is de verleiding groot jezelf na afloop te belonen met lekkere dingen. Natuurlijk mag dat. Sterker nog: af en toe iets lekkers nemen, zorgt ervoor dat je je gezonde voedingspatroon beter volhoudt. Maar er is een grens, legt de diëtiste uit. “Je kunt beter een cheatmeal, dus een fijne maaltijd of een snackmoment, hebben dan een hele cheatday of een compleet cheatweekend,” adviseert ze. Daarbij doe je er goed aan iets te kiezen wat je écht lekker vindt. Probeer ervan te genieten (je hebt het verdiend) en je vervolgens weer op gezond eten te focussen. Zo voorkom je een schuldgevoel en blijf je gemotiveerd.

4. Sporten om te eten

Jammer maar helaas: met sporten alleen kom je er niet. Als je wat kilootjes kwijt wilt, zul je óók op je voeding moeten letten. “Anders is het zonde,” benadrukt de voedingsdeskundige. Houd er ook rekening mee dat je voldoende energie tot je neemt om alles uit je work-out te kunnen halen. “Doe je dat niet, dan eet je na je training de verbrande calorieën er zo weer aan.”

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | ad.nl
Beeld | iStock