Overeten? Dankzij deze gouden tip doe je dat dus niet meer

Deel dit artikel:

Een zak chips opentrekken en ’m halfvol weer terug in de kast leggen. Dat lukt toch niemand? Herken jij je hierin en kun je bepaalde snacks ook niet weerstaan? Dan maak je vast vaak genoeg mee dat je te veel in je mond stopt. Maar met deze verrassende tip is overeten verleden tijd.

Van een opgeblazen gevoel tot brandend maagzuur: te veel eten kan vervelende gevolgen hebben. Hoe het komt dat het toch keer op keer weer gebeurt, terwijl je écht wel weet dat je je achteraf beroerd zult voelen? Waarschijnlijk omdat er te weinig bittere smaken op je menu staan, zo blijkt uit onderzoek.

Minder lekkere trek

Bitters prikkelen de entero-endocrienne, dat zijn de cellen die zich in de wand van het maag-darmstelsel bevinden en hormonen afscheiden. Ze doen dit via de bittere smaakreceptoren. Stimuleer je deze cellen door bitters voor of tijdens de maaltijd te nemen, dan worden bepaalde hormonen die invloed hebben op het honger- en verzadigingsgevoel gereguleerd. Daardoor zul je minder behoefte hebben een hele zak chips leeg te eten of een volledige chocoladereep te verorberen. Volgens Italiaanse onderzoekers zou het gebruik van bitters daarbij maar liefst dertig procent verschil maken.

Bitter is beter

Bovendien voorkomen bittere smaken dat je bloedsuiker na een maaltijd omhoog schiet, zo ontdekte hoogleraar geur en smaak Cedrick Dotson na een studie in samenwerking met de universiteit van Florida. Hij ontdekte dat bitters een steentje bijdragen aan het afvoeren van suikers uit het bloed. Hierdoor zouden mensen die geregeld bittere smaken binnenkrijgen een stabielere bloedsuikerspiegel hebben. Daarnaast zou je insulinegevoeligheid toenemen door bitters, wat óók weer een goede zaak is. Dotson beweert zelfs dat bittere smaken je stofwisseling dusdanig kunnen verbeteren dat ze het risico op zaken als gevaarlijk overgewicht, aderverkalking en hartinfarcten kunnen verkleinen.

Groenten en kruiden

Volgens het onderzoeksteam is het gebrek aan bittere smaken een belangrijke oorzaak voor overeten en de moeite die het lichaam heeft met het verwerken van koolhydraten. Kortom, voldoende bittere smaken binnenkrijgen is goed voor je gezondheid. Zet daarom (wat vaker) groenten als andijvie, witlof, radijs, broccoli, spruitjes en rucola op het menu. Ook kun je bepaalde bittere kruiden verwerken in je maaltijden. Voeg bijvoorbeeld rozemarijn of salie toe aan je recepten. Lekker en verantwoord!

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | hln.be
Beeld | iStock