Glanzend en gezond haar? Dít kun je het beste wel en niet eten

Deel dit artikel:

We zijn dagelijks druk in de weer met verschillende verzorgingsproducten om ons haar stralend en gezond te houden. Maar wist je dat voeding ook invloed heeft op de gezondheid van je haar?

Dít kun je het beste wel en niet eten om je haar gezond en stralend te houden.

Eiwitten

Je haar bestaat voornamelijk uit eiwitten, deze zijn essentieel om je haar glanzend te houden. Als je er te weinig van binnenkrijgt, is er ook niet genoeg aanwezig voor de haarzakjes. Resultaat? Droog en breekbaar haar. Voldoende eiwitrijke voedingsmiddelen eten is dus erg belangrijk voor je haar. Vlees, gevogelte, vis, bonen en peulvruchten zijn rijk aan eiwitten.

Oesters

Je moet er van houden, maar wist je dat oesters een goede bron van zink zijn? Dit materiaal houdt de haarklieren die talg produceren in stand. Dit voorkomt dat je haar droog en broos wordt. Ook bevatten oesters eiwitten die je haar een extra boost geven, waardoor je haar meer gaat glanzen.

Omega 3-vetzuren

Om haaruitval te voorkomen zijn omega 3-vetzuren onmisbaar voor je haar. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan omega 3-vetzuren zijn zalm, walnoten, avocado’s en pompoenpitten.

Griekse yoghurt

Griekse yoghurt is rijk aan eiwitten maar bevat ook vitamine B5. Deze vitamine verhoogt de bloedtoevoer naar je hoofdhuid waardoor je haar sneller groeit.

Lees ook: Droogshampoo is handig, maar er kleven ook een aantal nadelen aan

Spinazie

Niet alleen Popeye, maar ook je haren worden sterker van een portie spinazie. De bladgroente is rijk aan ijzer (maakt je haren sterker) en zink (houdt je haarzakjes sterk). Als extra bonus bevat het ook kalium en calcium; voedingstoffen die je haar gezond houden.

Mandarijnen

Deze fruitsoort bevat veel vitamine C, vitamine A en Vitamine B12. Al deze stoffen zijn belangrijke bouwstenen voor gezond haar. Vitamine C  helpt je lichaam meer collageen te produceren. En vitamine A hydrateert je haar. Mandarijnen bevatten ook vitamine B12, een vitamine die ervoor zorgt dat je haar minder snel grijs wordt.

Amandelen

Het is niet voor niets dat er in veel haarverzorgingsproducten amandelolie zit. Amandelen bevatten namelijk veel voedingsstoffen die goed zijn voor je haar. Een klein kopje amandelen geeft je bijna de helft van je aanbevolen hoeveelheid vitamine E en mangaan, die allebei de haargroei stimuleren.

Suiker

Dat het slecht is voor de lijn hoeven we je niet meer te vertellen. Maar suiker kan ook een negatief effect hebben op je haar. Het vertraagt namelijk de opname van eiwitten in je lichaam, wat- je raadt het al- essentieel is voor gezonde lokken.

Alcohol

Ook alcohol kan ervoor zorgen dat je haar niet glanst. Het vermindert namelijk de hoeveelheid zink in je lichaam en droogt het uit. Daardoor droogt ook je haar uit en wordt het breekbaar.

Makreel

Alles waar ‘’te’’ voorstaat is niet goed, en dat geldt ook voor makreel. De vette vis bevat namelijk kwik, dat ervoor kan zorgen dat je haar uitvalt. Hoe groter de vis hoe meer kwik erin zit. Het advies is dan ook om altijd even goed het etiket te lezen.

Diëten

Als je lichaam voortdurend een tekort heeft aan vitaminen en mineralen heeft dit ook invloed op de gezondheid van je haar. Met een strikt dieet beschadig je de algehele gezondheid van je haar. Na afloop heeft het maanden nodig om weer te herstellen.

Bron | Goedgevoel
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.