Zoveel stappen moet je zetten om fitter en slanker te worden

Deel dit artikel:

Heb jij een stappenteller op je sporthorloge of telefoon? Het kan een handig hulpje zijn als je vindt dat je wat meer moet bewegen en geen zin hebt om elke dag naar de sportschool te gaan.

Het is algemeen bekend dat voldoende beweging je gezondheid ten goede komt. Met een dagelijkse portie beweging blijf je fit en slank, en kun je verschillende ziekten voorkomen. Maar hoeveel stappen moet je nu eigenlijk zetten om van de gezondheidsvoordelen te profiteren? En zijn die stappen genoeg om af te vallen?

Richtlijn

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar de hoeveelheid stappen die je moet zetten als je voldoende wilt bewegen. De meest gehanteerde norm voor volwassen mensen is honderdvijftig minuten matige tot intensieve inspanning per week. Wanneer je geen andere vorm van sport doet, komt dat neer op tienduizend dagelijkse stappen – pakweg zeven kilometer – per dag. Let wel, die norm is slechts een gemiddelde. Kinderen zouden minimaal zestig minuten per dag moeten bewegen. Vertaald naar stappen kom je dan op zo’n veertienduizend uit. Voor ouderen ligt de norm juist lager (zevenduizend stappen), omdat zij langzamer lopen en minder stappen per minuut maken.

Lange wandeling of korte rondjes

Het maakt volgens bewegingswetenschapper Marike van Heuvelen niet uit of je dat aantal haalt door een keer per dag een lange wandeling te maken of door meermalen per dag even kort de benen te strekken. “Alle beweging is goed voor je. Er is onderzoek gedaan of het uitmaakt of je een halfuur aaneen loopt of bijvoorbeeld drie keer op een dag tien minuten. Voor het effect op uithoudingsvermogen en gezondheid maakt lang of kort lopen niks uit. Blokken van tien minuten zijn gemakkelijker in te passen in je dagelijkse leven, dus het is een prima plan om je auto verder weg te parkeren en tien minuten stevig door te lopen naar kantoor of huis,” vertelt ze aan RTL Nieuws.

Gewichtsverlies

Wetenschappers van de Universiteit van Michigan hebben negen studies geanalyseerd, die het verband aantoonden tussen het gebruik van een stappenteller en gewichtsverlies. De proefpersonen in alle onderzoeken waren volwassenen met overgewicht, die wandelprogramma’s volgden. Ze mochten gewoon hun eigen eetpatroon aanhouden en liepen gemiddeld tienduizend stappen per dag. De onderzoekers kwamen tot de conclusie dat er alleen effect te zien is, als de gebruikers van de stappenteller een vooraf vastgesteld doel voor ogen hadden en dagelijks bijhielden hoeveel stappen ze hadden gezet. De deelnemers die het apparaatje op die manier gebruikten, bleken ruim tweeduizend stappen meer te lopen dan ze normaliter doen. Dat was goed voor een verhoging van 26,9 % op hun dagelijkse fysieke activiteit, wat zorgt voor een verbranding van honderd calorieën méér per dag. Op de weegschaal zal dat geen zoden aan de dijk zetten, maar alle kleine beetjes helpen!

Bron| Puurfiguur, RTL Nieuws, dokterdokter
Beeld| iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.