Schokkend: zoveel bacteriën zitten er op een appel

Deel dit artikel:

Appels zijn de meest gegeten fruitsoort in Nederland. Het is dan ook niet voor niets dat we zoveel spreekwoorden hebben die naar deze vrucht verwijzen. Maar wist je dat deze fruitsoort naast veel vitaminen, ook een heleboel bacteriën bevatten?

Onderzoeker Gabriele Berg van de Graz University of Technology in Oostenrijk was benieuwd hoeveel precies en deed daarom een onderzoek waar ze appels met, eh, appels vergeleek. De Oostenrijkse en haar team wilden niet alleen weten hoeveel micro-organismen er in de vruchten zaten, ze waren ook benieuwd of er verschillen zijn tussen normale en biologische appels. De stam, schil, vruchtvlees, zaden, alles werd tot op detail bestudeerd.

Slechts tien miljoen bacteriën

De conclusie was op het eerste gezicht nogal schokkend: een appel bevat zo’n 100 miljoen bacteriën. De meeste zitten echter verstopt in het klokhuis. Zo lang je die niet eet, krijg je ‘maar’ tien miljoen bacteriën binnen. Toch is dat niet per se zo schadelijk als je misschien zou denken. “Rauw fruit en groenten zijn bijzonder belangrijke bacteriebronnen voor een gezonde darmflora”, zegt Bergt.

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Verschil

Toch zit er wel degelijk verschil tussen het soort appels dat je kiest. Uit het grondige onderzoek bleek namelijk dat er in biologische appels meer verschillende soorten bacteriën huisvesten dan in gewone appels. En die variatie is iets waar onze darmflora heel blij van wordt. “Vers geoogste, biologische varianten herbergen aanzienlijk meer diverse en onderscheidende bacteriën in vergelijking met normale appels,” concludeert Berg. “Deze variëteit beperkt de overgroei van één soort bacterie.”

Gezondheidseffect

Biologische appels vielen daarnaast nog meer op, omdat ze meer bacteriën bevatten die een positief effect hebben op onze gezondheid én op de smaak van de appel. Gewone soorten bevatten daarentegen bacteriën die een nadelig effect zouden kunnen hebben op onze gezondheid.

Lees ook
Feit of fabel: is geroosterd brood beter voor je darmen?

Bron| Frontiers Science News
Beeld| iStock