4 tips om de zomertijd uitgerust te beginnen

Deel dit artikel:

Eind deze maand gaat de zomertijd weer in. Dat betekent dat de klok een uur vooruit gaat en we dus een uurtje korter kunnen slapen. Vooral avondmensen zullen dat de eerste week en soms ook daarna nog gaan merken. 4 tips om weer in het 24-uurs ritme te komen.

Meer verkeersongevallen in de spits, meer fouten op het werk en zelfs het aantal hartinfarcten zal maandag vijf procent hoger liggen dan normaal. Het ingaan van de zomertijd kan serieuze gevolgen hebben voor onze gezondheid, zo concludeerde chronobioloog Domien Beersma van de Rijksuniversiteit van Groningen (RUG) in 2009 tijdens zijn onderzoek naar het 24-uursritme van mensen en dieren.

Vooral avondmensen de klos

Volgens Beersma zijn vooral uitgesproken avondmensen de klos. Hun biologische klokje loopt van nature sowieso al ‘achter’ op de rest van de wereld en met de ingang van de zomertijd lopen zij nog meer uit de pas. Ze voelen zich niet moe op het tijdstip dat ze normaal naar bed zouden gaan, gaan daardoor nog later naar bed en zijn in de ochtend minder uitgeslapen en minder geconcentreerd.

Omdat niet iedereen hetzelfde natuurlijke ritme heeft, pleit de chronobioloog voor flexibelere werktijden. Geen flexibele baas? Deze overlevingstips trekken je door de eerste weken:

1. Maak elke dag een ochtendwandeling

Een kwartiertje of langer, afhankelijk van hoeveel je ‘uit de pas’ loopt, om je biologische klok weer gelijk te zetten. Uitgesproken avondmensen hebben soms wel twee tot drie uur nodig. Ben je juist altijd te vroeg wakker? Maak dan een avondwandeling.

Nog een reden om regelmatig overdag een luchtje te scheppen: hoe meer daglicht je ziet (dus geen kunstlicht), hoe meer melatonine je lichaam ’s nachts aanmaakt. In plaats van een melatoninepil te nemen, kun je dus ook gewoon vaker overdag naar buiten gaan!

2. Vermijd ’s avonds blauw licht

Dus uit die tv, laptop of tablet, en niet meer stiekem op je smartphone kijken. Dit type licht heeft hetzelfde effect als ochtendlicht op je biologische klok, waardoor deze het signaal krijgt dat het nog lang geen tijd is om naar bed te gaan.

3. Probeer een meditatie uit

Hier word je rustiger en ontspannen van, wat kan bijdragen aan een gezonde nachtrust. Laat je niet afschrikken door de enorme hoeveelheid meditatietechnieken. Gaandeweg kun je de kennis verdiepen of uitbreiden. Begin gewoon met deze enkele simpele stappen.

4. Slaap in de weekenden niet langer dan 1,5 uur uit

Ook al ben je nog moe. Dit brengt je lichaam namelijk zo uit het ritme dat je hier doordeweeks last van kunt hebben.

Nog steeds klaarwakker?

Dan spelen waarschijnlijk andere factoren een rol. Dit zijn de vijf belangrijkste verstoorders van een gezonde nachtrust (plus de oplossingen om ze voorgoed de wereld uit te helpen).

Lees meer:

Klok vooruit of klok achteruit? Ezelsbruggetjes om het wél te onthouden

Bekijk ook:

Artikelen van Margriet.nl ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief via margriet.nl/nieuwsbrief