Zo voorkom je rugklachten in de auto

Deel dit artikel:

Heb je na lange autoritten vaak last van je rug, nek en schouders? Een verkeerde zithouding is een belangrijke oorzaak van rugklachten onder autobestuurders.

Bijna negentig procent van de Nederlanders heeft de verkeerde zithouding in de auto. Vind je het lastig om de juiste zitpositie te bepalen? Dan bieden onderstaande tips uitkomst.

Een rechte houding

Recht je rug en druk je bekken zo ver mogelijk tegen de rugleuning aan. Bij schakelen en sturen mag de rug niet loskomen van de rugleuning. Zet de stoel zo ver naar voren dat je gemakkelijk bij de pedalen kunt, en je armen licht gebogen op het stuur steunen.

Stel je hoofdsteun goed af

Uit onderzoek van de ANWB blijkt dat veel bestuurders hun hoofdsteun niet goed hebben afgesteld. Een goed afgestelde hoofdsteun is echter belangrijk voor je veiligheid. Wanneer je hoofdsteun niet op de juiste stand staat, wordt je hoofd bij een aanrijding niet goed opgevangen. Bij een te laag afgestelde hoofdsteun zal je hoofd over de hoofdsteunen heen gaan, met een whiplash als gevolg. Je hoofdsteun is op de juiste hoogte afgesteld wanneer de bovenkant van je hoofd in lijn is met de bovenkant van de hoofdsteun. Reikt je hoofdsteun niet tot die hoogte? Zorg dan dat de ruimte tussen de bovenkant van je hoofd en de bovenkant van je hoofdsteun beperkt blijft tot maximaal vijf centimeter.

Maak gebruik van je armsteunen

Bij lange autoritten kunnen armsteunen helpen vermoeidheidsklachten in schouders en armen te voorkomen. Door losjes met je armen op de armsteunen te leunen, ontlast je je schouders.

Blijf niet te lang doorrijden

Tijdens autovakanties of andere lange ritten is het belangrijk om elke twee uur te pauzeren. Om de twee uur even een kwartiertje pauze nemen, zorgt ervoor dat je gedurende de rit scherp en geconcentreerd blijft. Daarnaast is het natuurlijk nooit goed om lang in dezelfde houding te blijven zitten. Gebruik deze pauzemomenten dus ook om even te stretchen of een korte wandeling te maken.

Verlichting onderweg

Heb je toch te lang achter je stuur gezeten en voel je rugpijn opkomen? Rijd dan gelijk naar de eerstvolgende parkeerplek voor wat rek- en strekoefeningen. De volgende oefeningen kunnen je verlichting bieden:

  • Hang voorover en probeer met je handen je voeten aan te raken.
  • Draai in een rustig tempo je hoofd een paar keer naar links en rechts en beweeg je hoofd naar voren en naar achteren.
  • Trek je schouders een aantal keer hoog op en laat ze dan weer vallen.
  • Draai een paar cirkeltjes met je heupen.

Bron| Plus online 
Beeld| iStock