Zo voorkom je opgezwollen voeten bij warm weer

Deel dit artikel:

Veel vrouwen krijgen in de zomer last van dikke, opgezwollen voeten en enkels. Hoe kan dat? En hoe zorg je dat je schoenen ook in de hitte een beetje mooi en prettig blijven zitten?

Bij warm weer komt het veel voor: opgezwollen voeten en enkels. Door de warmte zetten je bloedvaten uit, waardoor er meer vocht door de aderwand kan ‘lekken’. Dit gebeurt in je hele lichaam, maar je merkt het vooral in je handen en voeten, omdat je lichaam meer moeite heeft om het vocht vanuit deze uithoeken af te voeren. Zo zijn de lymfevaatjes, die het vocht afvoeren, relatief klein in je handen en voeten. Bovendien moeten ze het vocht tegen de zwaartekracht in naar boven transporteren. Geen wonder dat het bij warm zomerweer lastiger is om je voeten in je schoenen te wurmen en je vingers soms net worstjes zijn. Ook na een lange wandeling kunnen je voeten dikker zijn dan anders.

Slechtere bloedvaten

Dat je voeten en handen opzwellen bij warmte kan in principe geen kwaad. Maar vervelend is het wel. Zeker als je hier steeds vaker last van hebt en je ’s zomers bijvoorbeeld nooit meer pumps met hakken kunt dragen omdat je voeten te veel uitzetten. Vaak zegt dit iets over de conditie van je bloedvaten. Als de vaatwand zwakker wordt en de kleppen in je aderen niet meer goed sluiten, wordt het moeilijker om het bloed van je voeten en benen naar je hart te transporteren. Het bloed blijft als het ware in je aderen ‘staan’. Hierdoor neemt de druk op je aderen toe, zet de vaatwand uit en sijpelt er meer vocht doorheen. Bij warm weer hebben voeten en benen met zwakkere vaten het dus dubbel zo zwaar.

Zo heb je minder last van opgezwollen voeten

Toch zijn er wel manieren om het opzwellen van voeten en enkels in de zomer zo veel mogelijk te beperken. Dit zijn de belangrijkste tips.

  • Drink voldoende water. Het klinkt misschien tegenstrijdig om meer vocht te drinken terwijl je vocht vasthoudt, maar water helpt je lymfesysteem juist om opgehoopt vocht en andere afvalstoffen af te voeren. Het Voedingscentrum adviseert om bij warm weer minstens twee liter vocht per dag te drinken.
  • Beweeg! Beweging stimuleert de bloedsomloop en is de állerbeste manier om je lymfevaten te helpen vocht en afvalstoffen weg te werken. Je lymfevaten lopen tussen en door de spieren. Als je spieren samentrekken, wat bij inspanning gebeurt, worden de vaatjes samengeknepen en het vocht (‘lymfe’) verder gestuwd. Hoe meer en vaker je beweegt, hoe beter je lymfevaten hun belangrijke werk kunnen doen. Slecht ter been? Wat rek- en strekoefeningen doen helpt ook.
  • Eet minder producten die zout bevatten. Zout zorgt ervoor dat je lichaam vocht vasthoudt en verhoogt de bloeddruk (vaatverwijding). Met deze vijf producten krijgen we het meeste zout binnen.
  • Voorkom lang staan of zitten.
  • Leg je benen wat hoger als je zit of ligt, dit vermindert de druk in de aderen. Ga bijvoorbeeld dwars op een bank zitten met een kussen onder je benen, zodat ze hoger liggen dan je billen. In bed kun je een kussen onder je benen doen. Of, als het voeteneinde verstelbaar is, dit iets omhoog zetten.

Zelftest: heb ik oedeem?

Blijven je voeten opgezwollen? Dan kun je het best contact opnemen met de huisarts. Mogelijk heb je last van oedeem: overmatige vochtophoping. Dit begint vaak relatief onschuldig met dikke enkels en/of voeten in de avond. Geleidelijk worden ook de benen steeds dikker. Oedeem kun je relatief eenvoudig ontdekken door met je vinger stevig op de dikke huid te drukken. Als er even een putje in je been blijft staan, is sprake van vochtophoping. Je kunt dan een zwachtel of steunkousen nodig hebben.

Bronnen | thuisarts.nl, OIM Orthopedie, ziekenhuis.nl, mens-en-gezondheid.info.nu, Women’s Health
Beeld | iStock

Lees ook

Waar gaat een wind naartoe als je hem inhoudt?
Komen muggen op licht af? De muggenexpert geeft antwoord!
Het subtiele symptoom van longkanker dat iedereen zou moeten kennen

Bekijk ook

Artikelen van Margriet.nl gratis ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

rianne marijs