Zo verbrand je meer vet tijdens het zwemmen

Deel dit artikel:

Dat zwemmen goed voor je is, schreven we al eerder. Zo is het goed voor je spieren, werkt het ontspannend en helpt het bij het afvallen. Met deze tips kweek je nog meer spieren en verbrand je meer vet tijdens je zwemsessie.

  1. Doe aan intervaltraining
    Maak van je zwemrondje een heuse training en deel die op in intervallen, zo tipt flair.be. In plaats van rustig baantjes te zwemmen, kun je het ook zo doen: doe vier opwarmrondjes in een rustig tempo, zwem zestien baantjes in een snel tempo en houd na elke baan zo’n twintig seconden rust. Vervolgens sluit je af met zes rustige rondjes. Je gaat dit voelen in je benen!
  2. Wissel af tussen verschillende slagen
    Wanneer je in plaats van de schoolslag ook wat baantjes in borstcrawl, vlinderslag of rugslag zwemt, train je in een work-out verschillende spieren, waardoor je sneller resultaat gaat zien. Bovendien maakt het je work-out iets minder eentonig. Oefening baart kunst!
  3. Gebruik accessoires
    Wil je nóg meer afwisseling? Doe een paar rondjes met zwemvliezen aan. Ze zorgen ervoor dat je sneller kunt zwemmen. Of gebruik een zwemplankje, om je billen, dijen, kuiten extra te trainen én je techniek te oefenen. De beweging van je benen is namelijk het allerbelangrijkste bij het zwemmen. Zorg ervoor dat je lichaam mooi horizontaal blijft en je benen dus niet naar beneden zakken.
  4. Houd je hoofd naar beneden
    De perfecte positie van je hoofd vind je door je vuist tussen je kin en je borst te plaatsen. Wanneer je je hoofd naar beneden gekanteld houdt, blijft je lichaam bovendien beter in een horizontale, drijvende positie.
  5. Adem uit in het water
    Wat je níet moet doen is boven water proberen in- én uit te ademen. Je hebt namelijk niet genoeg tijd om uit te ademen en daarna voldoende zuurstof in te ademen voordat je weer onder water moet. Het resultaat? Je bent snel buiten adem. Probeer daarom boven water goed in te ademen en onder water rustig uit te blazen. Oefen die ademtechniek met behulp van een zwemplankje.

Bron | flair.be
Foto | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.