Dit is hoe je moet sporten als je wilt afvallen

Deel dit artikel:

Als je gewicht wilt verliezen, kan sporten zowel een zegen als een vloek zijn. Afvallen door alleen maar méér te sporten, lukt bijna nooit. Dit komt doordat sporten zorgt voor een grotere eetlust. Bovendien moet je echt héél veel sporten om voldoende calorieën te verbranden om af te vallen.

Maar als je wilt afvallen, zul je dus moeten zorgen dat je minder binnenkrijgt dan je verbrandt. En dáárbij kan sport zeker helpen. Maar op welke manier kan sporten je helpen om daadwerkelijk af te vallen?

Intensiteit

Uit Brits onderzoek blijkt dat je het best kunt trainen op ongeveer 75 procent van je maximale hartslag. Deze is gemakkelijk uit te rekenen door je leeftijd af te trekken van het getal 220. Het hongerhormoon wordt met een bewegingsintensiteit van 75 procent optimaal onderdrukt. David Stensel, hoogleraar bewegingsmetabolisme van de universiteit van Leicestershire die bij het onderzoek was betrokken, legt uit: “Bij de intensiteit van 75 procent moet je lichaam meer bloed naar je spieren pompen, waardoor er minder bloed overblijft voor je maag en darmen. Dit kan ervoor zorgen dat je eetlust wordt onderdrukt.”

Duur

Daarnaast speelt ook de tijdsduur van je activiteit een rol. Al is die wél ondergeschikt aan de intensiteit van de activiteit. “Als je lang op een matige intensiteit sport, bijvoorbeeld door een uur te wandelen, wordt je eetlust meestal minder onderdrukt dan wanneer je dertig minuten gaat hardlopen,” aldus Stensel.

‘Na-verbranding’

Wanneer je een intensieve training hebt gedaan, blijft je lichaam bovendien nog lange tijd in de verbrandingsmodus. Dit effect zorgt ervoor dat je lichaam in een hoog tempo calorieën blijft verbranden, zelfs als je niet meer traint.

Bron: Journal of Endocrinology
Beeld: iStock

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.