Zo maak je groente en fruit pas écht schoon

Deel dit artikel:

In Nederland worden steeds minder groente en fruit bespoten met bestrijdingsmiddelen en pesticiden die plagen en ziektes aan ons voedsel moeten voorkomen. Toch doe je er verstandig aan om je voedsel goed te blijven wassen.

Veel groenten en fruit die je in de Nederlandse supermarkten vindt, zijn namelijk afkomstig uit het buitenland. En daar gelden vaak minder strenge gezondheidsregels. Ook biologische gewassen kun je beter omspoelen voordat je ze gaat eten. Die bevatten weliswaar geen bestrijdingsmiddelen, maar er kunnen wel bacteriën en parasieten op zitten.

Het is dus verstandig om je groente en fruit goed te (blijven) schrobben, voor je ze opeet. Maar hoe doe je dat eigenlijk?

Het beste moment

Soms kunnen er op groente en fruit ook bacteriën en virussen zitten, zoals E. coli, salmonella en listeria. Volgens de Amerikaanse Voedsel- en Warenautoriteit (FDA) worden er elk jaar 48 miljoen mensen ziek van besmet voedsel. Gelukkig kun je jezelf daar goed tegen beschermen door je groenten en fruit eerst goed te wassen voor je ze consumeert. Het beste moment om dat te doen is volgens voedingsdeskundige Karina Heinrich vlak voordat je gaat eten. “Het is niet verstandig om de producten te wassen en daarna weer op te slaan. Bacteriën zijn namelijk dol op vochtige plekken, dus wanneer je de producten wast en even bewaart, kunnen er nieuwe ziektes ontstaan. Teveel vocht kan er bovendien voor zorgen, dat groenten en fruit sneller bederven.”

Handen wassen

De eerste stap is, volgens Marc Sanchez van de FDA, ervoor te zorgen dat je zelf vrij bent van bacteriën. “Begin met het goed wassen van je handen met zeep of water, wat ervoor zorgt dat er geen microben uit je handen worden overgebracht naar de verse producten”, vertelt Sanchez. “Gebruik tijdens het wassen stromend water en wrijf stevig met je handen over de groenten en fruit om vuil en micro-organismen aan het oppervlak te verwijderen. Voor producten met een harde schil of een stevige oppervlak kun je eventueel een groenteborstel gebruiken. Daarnaast is het verstandig om heet water te vermijden. Dat kan er namelijk voor zorgen dat micro-organismen de stam of het uiteinde van de groente kunnen bereiken.”

Bakpoeder

Wil je echt zeker zijn dat je voedsel vrij is van pesticiden? Dan doe je er volgens voedingsdeskundige Heinrich het best aan, om de producten niet alleen te wassen met water, maar  een beetje bakpoeder te gebruiken. “Fruit spoelen onder de keukenkraan kan vuil verwijderen, maar veel onderzoek toont aan dat het toevoegen van bakpoeder aan het water de beste manier is om bestrijdingsmiddelenresiduen te elimineren. Gebruik daarvoor een groenteborstel bij het wassen van producten met een dikke schil en gooi de buitenste bladeren van groenten zoals kool en sla voor het wassen weg.” De beste manier om je groenten en fruit te wassen met bakpoeder is, door eerst het aanrecht schoon te maken en dat dan te vullen met koud water. Strooi er vervolgens vier eetlepels bakpoeder overheen. “Laat je voedingswaren daar vervolgens vijf minuten in weken, spoel ze af met koud water en dep ze dan droog”, legt Heinrich uit. “Bessen of ander zacht fruit kun je beter minder lang laten weken, omdat ze anders te vochtig worden.

Producten met het meeste risico

Hoewel je er in principe verstandig aan doet om alle groenten en fruit zorgvuldig te wassen, is er volgens Heinrich wel een aantal producten die extra aandacht verdienen. “Vooral sla moet je goed wassen. Bij voorkeur zelfs drie keer. Daarnaast heeft de Environmental Working Group een lijst gemaakt met groente- en fruitsoorten die het grootste risico hebben om resten van pesticiden mee te dragen. Producten uit die lijst zijn: aardbeien, spinazie, boerenkool, nectarines, appels, druiven, perziken, kersen, peren, tomaten, selderij en aardappelen. Meer dan 90% van de aardbeien, appels, kersen, spinazie, nectarines en boerenkool werd positief getest op residuen van twee of meer bestrijdingsmiddelen. Bij boerenkool werden zelfs 18 verschillende soorten bestrijdingsmiddelen gevonden.”

Lees ook
Déze fruitsoorten verminderen de kans op hart- en vaatziektes

Bron| Huffpost,
Beeld| iStock