Zo heb je minder last van je menstruatie tijdens de zomervakantie

Deel dit artikel:

Zul je net zien, je menstruatie begint op de eerste dag van je vakantie. Gelukkig is dat geen reden om dan maar in je tent of vakantiehuisje te blijven. Blijf zorgeloos zonnen, zwemmen en genieten met deze vijf handige tips. 

Al ben je nog zo goed op je cyclus voorbereid en plan je je vakantie stipt tussen je menstruaties in: het doorkruisen van tijdzones – met een stevige jetlag tot gevolg – gecombineerd met een portie reis-stress, kan de boel flink ontregelen. Je menstruatie kan vroeger komen en heviger zijn dan normaal, of juist langer uitblijven. Dan komen deze tips van Period! Magazine als geroepen.

Zwemmen

Baantjes trekken als je ongesteld bent is een goed idee: een halfuurtje is genoeg om de aanmaak van de natuurlijke pijnstiller endorfine te stimuleren. Bovendien remt zwemmen de productie van prostaglandinen (hormoonachtige stoffen die een rol spelen bij de samentrekking van onze spieren).

Tampons of een menstruatiecup zijn handig om mee te zwemmen. Tampons zijn gemaakt van vochtabsorberend materiaal. Dit houdt in dat ze niet alleen bloed maar ook zwemwater opnemen. Verwissel je tampon daarom na elke duik om infecties te voorkomen. Een menstruatiecup hoef je in principe niet na elke keer na het zwemmen om te spoelen. Er is wel een kleine kans dat in het water het vacuüm verbreekt. Na afloop altijd even checken dus, om doorlekken te voorkomen. Maandverband of inlegkruisjes zijn het minst geschikt voor in het zwembad: ze zuigen te veel water op en ook de plakstrip verliest zijn werking.

Jacuzzi

Is er naast het zwembad een jacuzzi of hebben jullie een sauna vlakbij? Een lekker warm bad helpt de verkrampte spieren van je baarmoeder ontspannen, waardoor je minder last hebt van buikpijn.

Sporten en bewegen

Moet je juist wel of niet te veel bewegen tijdens je menstruatie? Juist wel dus. Want wie geregeld haar lichaam rekt en strekt, verlicht daarmee menstruatiepijn. Het stretchen is vooral goed voor je onderbuik. Ga languit op de grond liggen en strek je uit zover je kunt. Intensieve yogaoefeningen zoals de Kaars, waarbij je op je hoofd staat, kun je beter even laten. Dit kan bloedverlies en buikpijn juist verergeren. Datzelfde geldt bijvoorbeeld voor een handstand in het zwembad: maar even niet doen dus.

Koffie en alcohol

Water drinken helpt om een opgeblazen gevoel te verminderen. Het drijft vocht af. Groene thee is daarom ook een goed idee. Heb je last van menstruatiekrampen op vakantie? Zet dan de rem op het drinken van koolzuurhoudende dranken, alcohol en koffie. Alcohol verdunt je bloed, koolzuur zorgt voor een opgeblazen gevoel en cafeïne vernauwt de bloedvaten en kan hoofdpijn en krampen versterken.

Slapen

Krijg je de kans om een siësta te houden? Zeker doen! Kruip in een hangmat of het dichtstbijzijnde ligbedje voor een dutje. Slaap houdt de hormoon- en bloedsuikerspiegel op peil en geeft je lichaam tijd om te herstellen. Daarom is voldoende slaap ’s nachts ook belangrijk.

Feit of fabel

‘De menstruatie stopt als je het water in gaat’

Dit is (helaas) een fabel. Het kan zijn dat het bloeden even stopt als schrikreactie op het koude water, maar je kunt het er beter niet op wagen. Overigens helpt ‘knijpen’ om je bloeding op te houden ook niet, al voelt dat misschien wel zo.

‘Als je menstrueert en gaat zwemmen in zee, ben je haaienvoer’

Ook dit is gelukkig een fabel. Het is waar dat haaien bloed kunnen ruiken, maar dat geldt net zo goed voor transpiratie en andere lichaamsgeurtjes. Ongesteld of niet, ze ruiken ons dus altijd. Een haai komt echt niet speciaal vanuit de oceaan naar je toe gezwommen omdat je net die week menstrueert.

 

Mooi rood is niet lelijk

Wist je dat we tegenwoordig in een vrouwenleven zo’n vijfhonderd keer menstrueren? Dat is tien keer vaker dan in de middeleeuwen. Hoe komt dat eigenlijk? En hoe kan ‘het’ nog altijd zo’n ongemakkelijk gespreksonderwerp zijn? Mooi rood is niet lelijk belicht de tragische, komische en mooie kanten van een onderwerp dat écht meer aandacht verdient.

Bron | period.nl, Paula Kragten

Lees ook

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief