Zeven klachten die kunnen wijzen op een zinktekort

Deel dit artikel:

Voldoende zink is belangrijk voor een goede weerstand en voor je stofwisseling. Maar als we ouder worden, krijgen we er via voeding wellicht te weinig van binnen. Of je een zinktekort hebt, herken je aan zeven specifieke symptomen. 

Zink is een echte multi-tasker, het houdt allerlei processen in je lichaam op gang. Zo zorgt het voor de groei en vernieuwing van weefsel, houdt het je stofwisseling gaande en is het belangrijk voor je immuunsysteem. Daarom is het belangrijk dat we er voldoende van opnemen.

In veel verschillende voedingsmiddelen

Het mineraal komt voor in veel verschillende soorten voedingsmiddelen, zoals vlees, kaas, graanproducten, noten en schaal- en schelpdieren. Weliswaar in heel kleine hoeveelheden, maar wie gezond en gevarieerd eet volgens de Schijf van Vijf zou voldoende van het mineraal binnen moeten krijgen, aldus het Voedingscentrum. Voor zover bekend komen er ook geen zinktekorten in Nederland voor.

‘Darmen kunnen zink minder goed opnemen als we ouder worden’

Toch is het niet ondenkbaar dat je, als je ouder wordt, wel wat extra zink kunt gebruiken. Zo stelt het Vitamine Informatie Bureau dat we er uit voeding vaak te weinig van binnen krijgen als we ouder worden. Ook zouden onze darmen het mineraal iets minder goed uit de voeding kunnen opnemen.

Zeven symptomen van een zinktekort

Een tekort aan zink is te herkennen aan deze zeven verschijnselen:

  • eten smaakt of ruikt anders (minder)
  • je ogen passen zich moeilijk aan het donker aan (nachtblindheid)
  • verminderde afweer (vaker last van infecties, zoals verkoudheid)
  • haaruitval
  • verminderde eetlust
  • de huid geneest slecht of traag (huidafwijkingen)
  • problemen met slijmvliezen (bijvoorbeeld van ogen, mond en neus).

Voedingssupplement

Herken je bovenstaande klachten? Volgens het Vitamine Informatie Bureau kun je dan een multivitamine voor vijftigplussers overwegen. Daar zit extra zink in en bovendien neemt het lichaam mineralen uit voedingssupplementen doorgaans gemakkelijker op dan mineralen uit voedsel, zegt ook het Voedingscentrum. Het Voedingscentrum adviseert wel een supplement, dat niet meer dan honderd procent van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) vitamines en mineralen bevat. Sommige mineralen kunnen schade aanrichten als je er te lang teveel van binnenkrijgt. Dat geldt ook voor zink.

Bronnen | Voedingscentrum, Vitamine Informatie Bureau, gezondheidsplein.nl
Foto | iStock