Zie je op tegen de koude, donkere dagen? Zó kun je een winterdepressie voorkomen

Deel dit artikel:

De winter staat voor de deur. En hoewel deze periode goed gevuld is met feestdagen, voelen veel Nederlanders zich in de winter lusteloos, somber en vermoeid. Wanneer de zon weer gaat schijnen in het voorjaar, verdwijnen deze klachten echter als sneeuw voor de zon.

Klinkt dit je bekend in de oren? Dan heb je waarschijnlijk een winterdepressie.

Winterdepressie

Drie op de vier personen met een winterdepressie is vrouw. Meestal is een winterdepressie geen echte depressie maar een milde vorm ervan, ook wel ‘winterdipje’ of ‘winterblues’ genoemd. Wanneer je elk jaar hevig last hebt van winterdepressie kun je speciale lichttherapie volgen waardoor de klachten afnemen. Daarnaast zijn er ook nog een paar handige huis-, tuin-, en keukentips die er voor zorgen dat je klachten minder worden.

Goede start

Hoewel er nog geen wetenschappelijk bewijs voor is, wordt er al lange tijd vermoed dat een winterdepressie veroorzaakt wordt door schommelingen in de melatoninespiegel. Dit hormoon zorgt ervoor dat je in slaap valt. Wanneer de dagen korter zijn, wordt bij sommige mensen meer melatonine aangemaakt, waardoor zij snel slaperig worden. Je kunt je winterdepressie een beetje proberen tegen te gaan door je natuurlijke dag- en nachtritme een handje te helpen. Sta elke dag vroeg op (voor acht uur), óók als je de vorige avond (te) laat naar bed bent gegaan. Je biologische klok krijgt op die manier een signaal door om de tijd in de gaten te houden en je lichaam wakker te maken. Ook is het raadzaam om elke dag goed te ontbijten. Hiermee breng je het lichaam in de dagmodus. De spijsvertering gaat werken, het lichaam komt op gang en de slaap verdwijnt.

Vitamine D

Veel Nederlanders hebben, zonder dat ze het weten, een tekort aan vitamine D. Dit hormoon maakt je lichaam in de zomer aan door middel van zonlicht. In de wintermaanden gaat dit een stuk lastiger en als je in de zomermaanden niet genoeg voorraad hebt opgebouwd, kan dit leiden tot een tekort. Eén van de symptomen van een vitamine D-tekort is neerslachtigheid en een vermoeid gevoel. Herkenbaar? Laat dan even je waardes checken bij de huisarts. Eventueel kun je vitamine D aanvullen met supplementen.

Focus je op het positieve

Accepteer dat winter inherent is aan kou, donkere dagen en rust. Hoe meer je je aan de natuur overgeeft, hoe meer je zal ontspannen. De winter heeft ook genoeg moois te bieden. Misschien word jij wel heel blij van een fijne boswandeling, of kun je intens genieten van een chocolademelk met slagroom? Of wat dacht je van een dagje (winter)Efteling? Kijk Love Actually voor de vijftigste keer of ga schaatsen op de grachten van Amsterdam. Het maakt niet uit wat je doet, als je je maar ergens op kunt verheugen. Boek een paar nachten weg, plan een leuk uitstapje, kook een lekkere maaltijd of beloof jezelf iets cadeau te doen over een paar dagen. En je zult zien dat de winter zo voorbij is.

Lees ook
5x waarom je in de winter op vakantie wilt naar Fuerteventura

Werk praktisch mee met de winter

Kun je echt niet wennen aan die donkere wereld? Probeer jezelf dan zo veel mogelijk over te geven aan het ritme van de winter. Bijvoorbeeld door wat eerder naar bed te gaan en wat later op te staan. Daarnaast is het verstandig om veel warme maaltijden te eten. Door deze typisch winterse gerechten te eten, ondersteun je je lichaam goed, waardoor je de lage temperaturen buiten beter aankunt.

Ga buiten sporten

Sport is voor heel veel dingen goed, maar het is ook nog eens een wondermiddel wanneer je last hebt van een winterdepressie. Door overdag buiten te sporten, krijg je bovendien extra veel licht binnen. Ook maak je endorfine aan, een hormoon dat niet voor niets het gelukshormoon wordt genoemd. Voor je weet mag je van de zomer weer klagen over die vier veel te warme dagen in Nederland. En anders boek je toch gezellig een ticket naar de Canarische eilanden?

Lees ook
Weinig motivatie om te sporten? 4x zó houd je het ook in de winter vol

Bron | de Volkskrant, PsyQ, Bedrock
Beeld | iStock