Meer zout met warm weer: ja of nee?

Deel dit artikel:

Met warm weer wordt vaak geadviseerd om bouillon te drinken, vanwege het zout. Maar wie normaal eet, heeft helemaal geen extra zout nodig, aldus het Voedingscentrum.

Ben je op een warme dag wat royaler met het zoutvaatje omdat je denkt dat je wel wat meer kunt gebruiken? Niet nodig. Want hoewel zout vocht vasthoudt, heb je niet méér zout nodig als je veel transpireert omdat het snikheet is. “Wie veel en lang zweet, verliest meer zout. Maar als je verder gewoon eet, wordt dat verlies vanzelf weer aangevuld,” weet een woordvoerder van het Voedingscentrum. Kortom: als je gewoon eet, heb je geen extra zout nodig, ook niet na het sporten of bij warm weer.

Genoeg zout in natuurlijke voeding

De hoeveelheid zout die van nature in voedsel zit, is voor ons voldoende. Voor volwassenen geldt daarom een advies om per dag niet meer dan zes gram toegevoegd zout te eten. Door minder zout te gebruiken, verklein je het risico op ziektes. Een teveel aan zout verhoogt namelijk het risico op een verhoogde bloeddruk, hart- en vaatziekten en nierziekten.

Wil je meer inzicht in je zoutinname? Doe de zouttest.

Wel meer drinken!

Wél is het met warm weer belangrijk om veel water te drinken, zodat je de hoeveelheid vocht in je lichaam weer aanvult. Wat is voldoende en waar moet je verder op letten? Drie tips:

1. Elk uur een glaasje water
Een volwassene heeft per dag ongeveer 1,5 tot 2 liter vocht uit dranken nodig. Met warm weer is het goed om ten minste 2 liter water te drinken. Dit geldt vooral voor zeventigplussers, want met de jaren werken de nieren minder goed. Neem ieder uur een glaasje water, ook als je nog geen dorst hebt.

2. Zorg dat je water bij je hebt
Water is de beste keus: het bevat nul calorieën en komt gewoon uit de kraan. Vul thuis een flesje water en neem het mee als je op pad gaat. Zo heb je altijd water bij je onderweg, ook als je in een file komt te staan of als de bus en trein zijn vertraagd. Drink liever geen water uit een plastic flesje dat warm geworden is.

3. Alcohol drijft vocht af (koffie niet!)
Het is niet slim om je dorst te lessen met suikerrijke dranken, zoals cola, sinas of sap, want daar zitten veel calorieën in. Kies liever voor (kruiden)thee, deze frisse zomerdrankjes en in mindere mate koffie of light-frisdranken. Koffie drijft geen vocht af, alcohol wel. Dus neem op warme dagen naast elk drankje met alcohol een groot glas water.

Bron | Voedingscentrum

Bekijk ook

Zo snijd je een lekker sappige watermeloen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Abonneer je op margriet.nl/nieuwsbrief

  • frans

    hen zo,n 1 1/2 liter water per dag gaat meestal per 1/2 liter tegelijk per week gaat er 7 liter water door spa dus