Blue Monday: zo overleef je de meest deprimerende dag van 2018

Deel dit artikel:

Vandaag is het vast weer hét gespreksonderwerp van de dag: Blue Monday. De derde maandag in januari heeft de reputatie de meest deprimerende dag van het jaar te zijn. Ben jij ook niet vooruit te branden? Zo kom je deze dag door.

Volgens de Britse psycholoog Cliff Arnall, bedenker van de term Blue Monday, zouden op de maandag van de laatste volle week in januari de meeste mensen neerslachtig zijn. De gezellige feestdagen zijn achter de rug, onze bankrekening is leeg, het merendeel van de goede voornemens is mislukt en de zomervakantie laat nog héél lang op zich wachten. Oké, Arnalls rekenformule rammelt volgens collega-psychologen aan alle kanten. Maar zeg nou zelf, zo’n opsomming, daar word je toch ook niet vrolijk van?

Rekenfoutje

Volgens Arnalls formule zou Blue Monday dit jaar eigenlijk op 22 januari moeten vallen, maar dan hebben veel mensen hun loon al ontvangen en zijn ze niet zo sombertjes meer. Vandaar dat 15 januari officieel is uitgeroepen tot de meest deprimerende dag van 2018. Dit zijn drie overlevingstips voor de maandag die nóg deprimerender is dan de ‘echte’ Blue Monday.

Tip 1: neem tijd voor jezelf

Probeer vroeg thuis te zijn en kijk je favoriete Netflix-serie, bak je lievelingstaart of las een spa-moment in. Daarvoor hoef je niet per se naar de sauna: sluit deuren en ramen en trek je terug in je eigen badkamer. Neem een lekker ruikend scrubje, laat het bad vollopen of stap onder de warme douche, zet een muziekje op, steek wat kaarsjes aan en geniet. O ja, laat wel je telefoon lekker in een andere ruimte liggen, je wilt immers niet worden gestoord.

Tip 2: ga naar buiten

Of het nu waait, regent of sneeuwt, de buitenlucht doet iedereen goed. Naar buiten gaan zorgt voor de aanmaak van vitamine D, bevordert de nachtrust en beweging is goed voor lichaam én geest. Als je vandaag alle tijd hebt en het geluk hebt dicht bij de zee of het bos te wonen, maak dan een fijne, lange strand- of boswandeling. Maar zelfs een korte wandeling tijdens je lunchpauze of in de buurt van je huis kan je helpen om je weer wat energieker te voelen.

Tip 3: zing

Van zingen word je blij! Uit onderzoek blijkt dat zingen het niveau van cortisol in het lichaam verlaagt. Je stressniveau neemt duidelijk af. “Door liedjes te zingen die je leuk vindt, komen er positieve herinneringen boven waardoor je minder gestrest wordt,” vertelt de Amerikaanse neuropsycholoog Rita Eichenstein op health.com. Het is dus vandaag nog meer dan anders geoorloofd om keihard mee te zingen. In de auto, onder de douche, op weg naar je werk of tijdens het koken.

Chronische dip?

Heb je al langer last van somberheid en negatieve gevoelens en helpen bovenstaande tips je niet verder? Misschien is online therapie iets voor je. Het is laagdrempelig, anoniem en werkt meestal net zo goed als een paar bezoekjes aan de psycholoog. Zo bestaan er zelfhulpprogramma’s waarmee je zelfstandig aan de slag gaat met zelftests en oefeningen. Er zijn ook intensievere therapievormen waarin je via de mail of telefonisch wordt begeleid door een huisarts, een praktijkondersteuner GGZ of echte GGZ-psycholoog. Bij de huisarts krijgt je dit meestal gewoon vergoed door je zorgverzekeraar. De zelfhulpprogramma’s zijn vaak gratis.

Win het prentenboek Slapen met draken

Een depressie is moeilijk uit te leggen of te begrijpen. Slapen met draken (Unieboek|Het Spectrum, € 12,50) is een ontroerend prentenboek voor (jong)volwassenen, waarin ervaringsdeskundige Debi Gliori in prachtige tekeningen verwoordt hoe een depressie voelt. In het kader van Blue Monday geeft Margriet vijf exemplaren weg. Kans maken? Vul dan onderstaand winformulier in.

Bron | Wikipedia
Beeld | iStock

Lees ook

Bekijk ook

Met deze zelfgemaakte pompoensoepkommen praten je gasten nog lang na over dat etentje bij je thuis!

Artikelen ontvangen in je mailbox? Ga naar margriet.nl/nieuwsbrief.

Redactie Margriet