Waarom je door veel water te drinken niet per se beter gehydrateerd raakt

Deel dit artikel:

Water is een gezond en goedkoop drankje om jezelf gehydrateerd te houden. Maar je kan het ook overdrijven. Sterker nog, wanneer je elke uur een flesje water leegdrinkt, loop je het risico om alsnog uitgedroogd te raken.

Water staat bekend als een goede dorstlesser. Er zitten geen calorieën in en het zorgt ervoor dat al je organen worden voorzien van vocht. Toch is het niet verstandig om heel veel water in één keer te drinken.

Wateropname

“Wanneer je veel water drinkt en je urine twee uur later heel licht van kleur is, betekent dit dat het water niet goed in je lichaam blijft”, legt professor David Nieman van de Appalachian State University uit. Het water glijdt dan in één rechte lijn door je spijsverteringsstelsel en je lichaam kan er op dat moment niks van opnemen. “In feite is heldere urine een teken van overhydratatie”, zegt Nieman.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Onderzoek

De professor baseert zijn conclusie op een onderzoek dat werd gepubliceerd in het American Journal of Clinical Nutrition. Hierin vergeleken wetenschappers de korte termijn effecten van verschillende soorten dranken zoals melk, sportdrank, fruitsap, thee en koffie. Uit de urineanalyse van de proefpersonen bleek dat de personen die overwegend melk, thee en sinaasappelsap hadden gedronken, beter gehydrateerd waren dan de proefpersonen die voornamelijk veel water hadden gedronken.

Voedingsgehalte

De onderzoekers verklaren het verschil door de diverse elementen die bepalen hoeveel vocht je lichaam kan vasthouden. Eén van die elementen is bijvoorbeeld het voedingsgehalte van een drankje. Vocht dat gecombineerd wordt met aminozuren, vetten en mineralen, kan door het lichaam beter worden vastgehouden, dan vocht dat geen voedingswaarde bevat en op een lege maag belandt. “Mensen die liters water drinken tussen de maaltijden door, plassen bijna alles wat ze binnenkrijgen weer uit”, zegt Nieman. “Ook het reinigingsproces van je lichaam gaat er niet beter door werken.”

Overmatig watergebruik

In sommige zeldzame gevallen kan overmatig waterverbruik zelfs schadelijk zijn. Bij atleten of mensen die urenlang trainen, kan overmatig watergebruik ervoor zorgen dat er te veel natrium in de urine terechtkomt. Wat zorgt voor een onbalans in de natriumspiegel van het lichaam. Dit wordt ook wel hyponatriëmie genoemd en kan in sommige gevallen zelfs dodelijk zijn.

Juiste tijd en dosering

Dat wil, volgens Nieman, niet zeggen dat je helemaal moet stoppen met water drinken. Het is volgens hem alleen wel belangrijk hoe en op welke momenten je het drinkt. Wil je uitdroging en hyponatriëmie voorkomen en toch water blijven drinken? Dan kun je dit het beste tijdens een maaltijd doen, of door gedurende de dag kleine slokjes te nemen. “Dit voorkomt dat de nieren overbelast raken en het helpt het lichaam meer vocht vast te houden”, zegt Nieman.

Lees ook
Problemen met je stoelgang? 3 mogelijke oorzaken (en wat je eraan kunt doen)

Bron| Time Magazine
Beeld| iStock