Wat zijn gezonde vetten?

Deel dit artikel:

Vetten ongezond? Helemaal niet, want vet is onmisbaar als brandstof en bouwstof voor het lichaam. Kies wel zoveel mogelijk voor onbewerkte, onverzadigde vetten, want deze verkleinen de kans op hart- en vaatziekten. Vijf gezonde vetten op rij! 

Noten

In noten zit veel vet, vooral onverzadigd vet. Hoeveel verzadigd vet ze leveren verschilt per soort. Hazelnoten, walnoten en amandelen bevatten relatief meer onverzadigd vet en minder verzadigd vet dan cashewnoten of pinda’s. Als je geen liefhebber bent van vis, zijn noten ook geschikt als vervanger om toch onverzadigde vetten binnen te krijgen.

Avocado

Veel mensen denken dat avocado een dikmaker is. Op zich zit hier een kern van waarheid in, want een halve vrucht bevat zo’n 170 tot 180 kcal. Daarentegen zijn de vetten in de avocado wel gezond en hebben ze een gunstig effect op het cholesterol. Ook bevatten avocado’s veel vezels, zo’n 10 gram per vrucht.

Olijven

Olijven zijn erg gezond. Ze bevatten hoge concentraties vitamines en mineralen en zitten vol onverzadigde vetzuren. Dit geldt eveneens voor olijfolie.

Plantaardige oliën

Bak en braad zo veel mogelijk met plantaardige oliën. Deze oliën zitten vol met onverzadigde vetten. Voorbeelden van plantaardige oliën: olijfolie, koolzaadolie, lijnzaadolie, arachideolie.

Vette vis

Alle vissoorten bevatten onverzadigde vetten. Vette vissoorten, zoals haring, makreel, zalm en paling bevatten de meeste onverzadigde vetzuren. Daarom is het ook aan te raden om twee keer per week vis te eten. Let er bij de bereiding wel op dat je producten gebruikt van onverzadigde vetten, zoals producten op basis van olijfolie.